luni, 9 septembrie 2013

DISCURSUL COMUNIST ASUPRA FEMEII EDUCATE



DISCURSUL COMUNIST ASUPRA FEMEII EDUCATE
Anul 1945 e unul aparte în privinţa schimbării bruşte de reprezentare privind femeia educată înTransilvania, căci acum se produce intersecţia între discursul tradiţionalist, moral-religios, şi cel marxist.
Primul, reprezentat prin excelenţă de lucrarea elaborată de un „grup de colaboratori” sub îndrumarea P.S.S. episcopul Ioan Suciu privitoare la menirea femeii pe pământ, care susţine că emanciparea femeii e dată de respectul pe care bărbatul, societatea şi legislaţia o au faţă de menirea sa esenţială „aceea de a prefera să îmbrăţişeze un copil în loc de-a îmbrăţişa o carieră[1], atacând ca „otrăvite” ideile „femeilor avansate şi instruite” asupra dreptului la decizie asupra propriei vieţi: „Maimuţă a bărbatului, caricatură ridicolă a libertăţii, această femeie îţi face impresia că a reuşit să se degradeze la rangul de obiect.”[2] şi încercând să demonstreze că adevărata coeducare se poate face nu în instituţiile şcolare, ci în familiile foarte numerose unde „fetele au de învăţat de la băieţi şi băieţii de la fete[3],caută, de fapt, să readucă femeile pe făgaşul „normal” post-război al întoarcerii la activităţile casnice pentru a uşura calea spre locurile de muncă foştilor combatanţi.
Discursul marxist, oficializat începând cu acest an în România, acordă o mare importanţă egalităţii dintre sexe și emancipării femeilor. Prin ea, acestea sunt menite să devină cetățene conștiente, eliberate de înjositoarele imagini produse de “mentalitatea burgheză”, participante la producția socialistă, această calitate având ca urmare obţinerea independenței economice, percepută ca principală libertate, în special în relațiile cu bărbații. Această emancipare, ducând în final la dispariția familiei în care rolurile de gen sunt bine cimentate, e considerată, în acelaşi timp, componentă şi derivat al succesului revoluției “La o adevărată comunistă, preocupările de ordin personal au un caracter subordonat. Ce dacă am probleme în familie? E dureros, cu siguranţă, dar socialismul nu trebuie să sufere; deci munca voastră nu trebuie să sufere. Dacă preocupările casnice sunt toată viaţa voastră, dacă nu vă gândiţi tot timpul decât la voi, nu veţi fi niciodată adevărate comuniste[4]. Având în vedere aceste ambitii, experiența sovietică a "emancipării femeilor", export al regimului sovietic întotdeauna lăudat, apare ca un model, în ciuda amplorii anumitor proiecte, destinate din faşă eşecului, într-un joc al absurdului în care femeile sunt, într-o oarecare măsură, victime.
În primul deceniu de după al doilea război mondial, discursul oficial, diseminat prin publicaţiile ardelene de limbă română şi maghiară, ia locul oricărei opinii particulare asupra condiţiei femeii, vorbind doar de programe de abilitare de care beneficiază femeile, copiind măsurile sovietice în protecția acestora și a copiilor[5], rolul excepțional jucat de femei în timpul războiului, importanţa responsabilităților lor la locul de muncă[6], diferenţa faţă de statutul social, politic şi profesional al femeilor din Vest, şi identificarea unor mari figuri feminine ale mişcării comuniste interne şi internaţionale ca modele de abnegaţie revoluţionară[7].
Proclamarea egalităţii depline între bărbați și femei şi legislația aferentă care atribuite acestora din urmă drepturi civile, juridice și politice complete, are ca prim scop nemărturisit persuadarea acestora că doar modelul sovietic le oferă ce şi-au dorit şi că, în interesul lor și al societății, femeile trebuie să se alinieze la socialism. Pentru bolşevism, femeile par să constituie unul dintre vectorii conservatorismului, rămânerea în urmă a acestora în privinţa educaţiei și menţinerea “puterii” lor în familie reprezentând o amenințare la adresa revoluției. Necesitatea de a educa și, mai ales, de a politiza această masă e  susținută de neîncrederea față de ea. Stereotipul lucrătoarelor needucate, alături de imaginea ţăranului conservator formează, în discursul noii puteri, societatea cea mai înapoiată. Cei aflaţi la putere încearcă să atragă şi transforme aceste categorii, urmând modelul lui Stalin, care, mai mult decât oricare altul, fusese conștient de mizele politice pe care le reprezentau şi declara: "Femeia lucrătoare poate contribui la binele comun, indiferent dacă acesta este educată politic sau nu. Munca în comun, poate fi ruinată în cazul în care aceasta este fricoasă și ignorantă (...). Muncitoarele și țărăncile sunt mame, educatoare ale tineretului nostru, care e viitorul țării noastre. Ele pot distorsiona sufletul copilului sau îi pot oferi tineretul nostru o minte sănătoasă. " [8]
România se confruntă cu o situaţie asemănătoare Rusiei din primul deceniu de după revoluţie – în afara păturii intelectuale, viaţa socială şi publică şi, mai ales, prerogativele politice ale femeilor, sunt, în realitate, limitate. Rapoartele oficiale asupra femeilor din mediul modest urban şi mai ales din cel sătesc menţionează o stare de neîncredere, respingere și neînțelegere. Dacă în orașe, muncitoarele, funcționarele sau angajatele ar fi putut juca un rol important în cursul evenimentelor, acestea au fost prea puține numeric pentru a le privi ca grup cu adevărat politizat deoarece, chiar şi în cazul comuniştilor, participarea activă în politică fusese considerată o prerogativă de sex masculin. Spre deosebire de bărbaţi, în special mineri sau ceferişti, care sunt ontologic identificaţi ca şi comunişti, femeile aparţinând proletariatului nu sunt asociate imaginii tradiţiei familiale- doar bărbaţii pot fi muncitori din tată în fiu, având acest drept, şi mândrie, a moştenirii- astfel că nu pot fi ataşate simbolului rezistenţei muncitoreşti împotriva fascismului şi a oprimării în general. Tipul ideal al proletarului, care prin exemplaritatea sa culpabilizează sistemul burghez, este unul exclusiv masculin[9]. Noul imaginar colectiv asociază forţa fizică cu virilitatea ca şi calităţi esenţiale procesului productiv, iar identitatea sexelor, transpusă pe plan fizic, se regăseşte în iconografia “realismului socialist”. Muncitoarea e prezentată în acest prim deceniu ca personaj semisecundar, care aşteaptă din partea camarazilor bărbaţi izbăvirea, curajul ei calm şi tristeţea îmbinându-se întotdeauna cu visele de fericire- ei i se atribuie aşteptarea, acţiunea fiind un prerogativ masculin.[10]
Promisiunile de emancipare trec treptat într-un discurs rigid, utilizat într-o ideologie pervertită pentru a instrumentaliza femeile. În schema marxistă, chestiunea raportului de gen e redusă la exploatarea femeii de către bărbat şi legată de diviziunea muncii instituită de capitalism- revoluţia reconsideră aceste legături de producţie şi, afirmând egalitatea totală, face să dispară discrepanţa de putere între sexe: ” Muncitoarea şi ţăranca sunt oprimate de Capital, mai bine zis de piaţă, chiar şi în republicile burgheze cele mai democratice, pentru că nu au aceleaşi drepturi cu bărbaţii, mai mult- şi acest lucru e esenţial- ele trăiesc în “sclavia menajului”, sunt private ca sclave domestic, suportând jugul muncii celei mai meschine, mai sumbre, mai grele, mai îndobitocitoare, munca la bucătărie şi, în general, menajul individual şi familial[11].
Primul paradox apare când, punând semnul egalităţii între emanciparea femeii şi asimilarea acesteia în masa proletariatului, perceput generic ca masculin, produce imaginea transformării revendicărilor feminine în beneficiul identităţii masculine. Cel de al doilea, conţinut de scrierile propagandistice, este folosirea vechilor formule “capitaliste”, cosmetizate, în munca de convingere: ” Tovarăşe, nu observăm întotdeauna un ritm rapid al înaintării. Foarte des trebuie să ne reîntoarcem la activităţile obişnuite de zi cu zi care reprezintă 99% din viaţa unei femei. Calitatea cea mai preţioasă a unei femei e însă ştiinţa de a munci cu entuziasm chiar şi în condiţiile obişnuite ale activităţii cotidiene, în ştiinţa de a depăşi obstacolele unul după altul, în ardoarea intact cu care abordează dificultăţile pe care viaţa practică le pune în calea sa zi de zi şi ceas de ceas, piedici prozaice care par a se îndesa contrar efortului său, a şti care sunt ţelurile finale şi a nu le pierde niciodată din vedere pentru că ele înseamnă victoria comunismului[12]- “ţelul final” e doar altul- entuziasmul, abnegaţia şi fericirea de a se dărui altora care li se impun femeilor sunt aceleaşi.
Confruntată cu această situație, conducerea partidului înfiinţează în 1945 Comitetul de iniţiativă pentru constituirea Federaţiei Democrate a Femeilor din România, după modelul celui apărut în 1918 în Rusia, când bolșevicii creaseră un organ special de propagandă și agitație revoluționară în rândul femeilor, Zhenotdel (zhenskii otdel) sau Comitetul de femei - Secțiunea Centrală. Acesta trebuia dirijat de marile figuri feminine ale partidului şi, iniţial, trebuia să profite de toate organizaţiile şi mișcările de femei existente la acea dată. Condusă iniţial de o mână de intelectuali de la putere, şi de câteva “reprezentante” ale proletariatului, acțiunea  Federaţiei devine, în funcție de noua retorică, "mișcarea forței de muncă feminine".[13] Această direcţie e foarte curând abandonată, comunistele de frunte dovedind aceleași prejudecăți ca și bărbații de partid, și respingând ca "feminism burghez", părerile celor care pledau pentru o alianță de gen, fără nicio considerație de clasă. Noua deviză, împrumutată- ca întreg discursul de altfel- din scrierile Alexandrei Kollontai, trădează noul anti-feminism şi sună astfel: "Comunismul poate fi realizat doar prin unirea în lupta de exploatatelor, nu prin unirea forțelor feminine ale celor două clase opuse[14]. Perceput ca parte a unei strategii globale pentru confiscarea puterii, feminismul ar putea duce la divizarea proletariatului, atâta timp cât emanciparea femeilor nu urmăreşte exclusiv succesul revoluției.
Literatura acestei perioade descoperă însă portretul  de import al militantei comuniste- ea nu se compară cu nici una din militantele vremurilor apuse (specific cu feministele) şi activează în colectivităţile agricole sau în intreprinderi[15], unde, iniţial, prezenţa şi discursul său o expun permanent riscului de a fi concediată. Militează şi în afara timpului de muncă- şedinţe de celulă, lipirea afişelor, discuţii particulare- şi în sânul propriei familii, ceea ce poate produce şi adeziuni şi despărţiri.[16] Ostracizată de societatea „burgheză”, al cărei gropar afirmă că este, exprimă prin existenţa sa zilnică o totalitate a angajamentului politic, asumându-şi pentru o perioadă nedefinită, un gen revoluţionar de asceză[17]. Ea trebuie să fie un model care, de-a lungul anilor, să justifice speranţele oropsiţilor într-o lume care n-ar mai fi dominată de nelinişte, neputinţă şi utopie. Obstacolele activităţii sale constau în reproşul că ar fi prozelita unei societăţi totalitare şi personajul se consumă explicând directivele venite de mai sus (sintagma”tovarăşii au decis” e tipică epocii), care îi sunt dictate fără nici un fel de înştiinţare prealabilă[18].
Materialul propagandistic dovedeşte intervenţia clară a exteriorului în conturarea imaginii femeii “angajate”- publicaţiile referitoare la femei intrate în circuitul librăriilor şi bibliotecilor publice din România în această perioadă sunt apărute în străinătate[19] sau sunt traduceri din autori străini: “Femeile din toată lumea şi-au găsit un drum comun”[20], “Zur Geschichte der proletarischen Frauen-bewegung Deutschlands”[21], “A szovjet demokrácia és a nõk egyenjogúsága a Szovjetunióban”[22],”La femme et le Communisme”[23],etc. Mai degrabă teorie critică conducând la o practică inovativă decăt furnizor de soluţii verificate, o “teorie a practicii”, pentru a prelua termenul folosit de Pierre Bourdieu[24], acest corpus de texte vizând condiţia femeii care face continuu apel la “clasicii”marxismului este destinat atât meditaţiei şi studiului membrelor de rând ale comunităţii, cât şi cadrelor superioare- urmând metoda prescrisă, acestea fac exerciţii de devoţiune. Principiile organizaţionale devin bazele noii educaţii, accentul fiind pus pe raţionalitate, stăpânirea de sine şi disciplina colectivă. Modelele oferite sunt cele ale femeilor care, renunţând la primatul familiei, îşi pun educaţia în slujba unor “adevăruri superioare”: Clara Zetkin, Alexandra Kollontai, Dorores Ibaruri[25], Ana Pauker[26], Jeannette Vermeersch. Biografiile acestor femei introduc în mentalul colectiv reprezentarea militantei. Identitatea lor se perpetuează prin conjugarea a două forţe- una de impunere a ideologiei marxiste şi una extrasă din calitatea lor de potenţiale demolatoare ale ordinii prescrise. Marea familie care e societatea comunistă face ca frontiera dintre viaţa militantă şi cea privată să devină lipsită de precizie- ocuparea întregului timp cu problemele societăţii cere adaptarea imaginii femeii la noul stil de viaţă: o profesionistă de prima mână, o mamă şi o soţie exemplară, adaptând, de fapt, tipul ideal al burghezei la conformismul noii societăţi.
În cazul femeilor, regula conform căreia în socialism lucrurile nu vor duce la un conflict între forţele şi relaţiile de producţie este mai degrabă normativă decât descriptivă- emanciparea “de sus” devine un empirism organizator şi “progresist”. Acesta este motivul pentru care în galeria portretelor de militante, cel al Rosei Luxemburg lipseşte- lucrarea “Revoluţia rusă”, scrisă de aceasta în 1918, conţinea câteva fraze profetice asupra dictaturii proletariatului ca operă a unei clase, nu a unei minorităţi conducătoare, asupra necesităţii libertăţii absolute a cuvântului şi, mai ales, asupra tendinţei de concentrare a puterii în mâinile unei elite care, prin acţiunea sa, contrazice tocmai unitatea dintre teorie şi practică pe care se bazează ideologia marxistă.
Suprareprezentarea militantelor din prima fază a comunizării, mai ales în secțiile de agitație, propagandă, știință și cultură, e explicată prin faptul că sunt promovate persoane corespunzătoare unei anumite tipologii –devotate partidului și detașate de cultura feminină tradițională. Constituţia din 1948 afirmă : Femeia are drepturi egale cu bărbatul în toate domeniile vieţii de Stat, economic, social, cultural politic şi de drept privat.La muncă egală femeia are drept de salarizare egală cu bărbatul.In Republica Populară Română, toţi cetatenii au drept la învăţătură. Statul asigură îndeplinirea acestui drept prin organizarea şi dezvoltarea învăţământului primar obligatoriu şi gratuit, prin burse de Stat acordate elevilor şi studenţilor meritoşi şi prin organizarea şi dezvoltarea învăţământului profesional şi etnic”[27].Dintr-o trăsătură de condei, problemele de gen sunt considerate în România ca rezolvate, căci, absorbite de acestea, activistele ar rămâne în urmă faţă de ritmul alert al altor probleme de partid legate de masa muncitoarelor. Situaţia femeilor este "Ferm legată de situația generală a clasei muncitoare și nici o condiție nu trebuie să fie luată în considerare separat de cele ale statului proletar".[28] Legislaţia privind educaţia e modificată după model sovietic, şcolile de menaj şi programele şcolare dedicate fetelor sunt înlocuite cu un model masculin de învăţământ, iar feminitatea dispare de pe culoarele puterii, fiind înlocuită cu modelul asexuat al “tovarăşei”. Conform tezei “egalităţii oamenii muncii” de ambele sexe şi pentru că îndeplinirea planului de stat are nevoie de toate braţele forţei de muncă, sunt înfiinţate şcoli tehnice-profesionale destinate formării de ingineri, tehnicieni, maiştri şi muncitori calificaţi care admit la cursuri şi  femeile. Pentru a evita “absenţele nemotivate”, conducerile organizaţiilor de partid cer comitetelor sindicale din întreprinderi să colaboreze cu responsabilii de cultură şi educaţie pentru “supravegherea” cursantelor.
Asigurarea gratuităţii învăţământului preşcolar, iniţial pentru copiii femeilor angajate[29]şi mai apoi şi pentru cei ai mamelor înscrise într-o formă de studii[30], reprezintă pentru noua conducere a ţării ultimul pas în degrevarea femeilor de treburile casnice şi încheierea, odată cu acest pas, a “problemei feminine”. Teoretic rezolvată această problemă, chestiunea feministă dispare oficial din vocabularul noii societăţi. Instrument “de cultivare a limbii române şi de ridicare a nivelului cultural al maselor”, Dicţionarul limbii române moderne, elaborat de Institutul de lingvistică din Bucureşti al Academiei R.P.R., menţionează:”FEMINIST,-Ă, (adj.)-Ieşit din uz; Care susţine drepturile femeii”[31]proclamând ştergerea din limba şi memoria colectivă a românilor a mişcării de emancipare a femeilor (termenul “feminism” nici măcar nu apare în dicţionar). E momentul în care personalităţile feminine româneşti, “reprezentante ale burgheziei”, dispar şi ele din manualele şcolare, înlocuite fiind de personajele de import răsăritean.
Între 3 şi 5 martie 1949 se desfăşoară Plenara Comitetului Central al P.M.R. care elaborează programul “vizând transformarea socialistă a agriculturii şi declanşarea campaniei de colectivizareşi de îngrădire a chiaburilor prin apărarea intereselor proletariatului agricol, ale ţăranului sărac şi mijlocaş faţă de chiabur, chiar în problemele cele mai mărunte (…) printr-o politică fiscală de clasă, care să uşureze situaţia ţăranului sărac şi mijlocaş, de o parte, şi să apese pe chiabur, pe de altă parte[32]. După modelul sovietic se înfiinţează Gospodăriile Agricole Colective (G.A.C.) şi Gospodăriile Agricole de Stat (G.A.S.), pe 24 iulie 1949 fiind inaugurate, în Ardeal, primele G.A.C.-uri cu titlu cvasiexperimental: “Tractorul Roşu”, din Lunca de Jos (Cluj) ,“Zorile”, din Turnişor (Sibiu) şi “Ogorul Roşu”, din Laslea(Târnava Mare)[33]. Stabilirea economiei socialiste planificate a fost extrem de brutală. Asemeni bărbaţilor, femeile au rezistat activ colectivizării, dar, încă de la început, fermele colective s-au bazat în principal pe munca lor. Încercând să le convertească la noul sistem, oficialii statului explică avantajele colectivizării că emancipante.[34] Prin distrugerea gospodăriei patriarhale ca primă unitate de producție, colectivizarea impusă le acordă atât egalitate cu bărbații, cât și independență. Preluând fragmente din discursul lui Stalin la un congres al agricultorilor din 19 februarie 1933, un articol din “Lupta de clasă” citează: " Să nu uităm că doar în colhozuri femeile pot fi pe picior de egalitate cu bărbații. În afara colhozurilor este inegalitate, în colhozuri sunt drepturi egale. Prin unitatea de lucru, femeia a devenit independentă. Acum nu mai lucrază pentru tatăl sau soțul său”. [35]
Pătrunderea femeilor în activităţi care fuseseră anterior apanajul exclusiv al bărbaţilor e reflectată atât la nivel instituţional, prin crearea de facilităţi legate de familie: grădiniţe, centre de zi pentru îngrijirea bătrânilor şi copiilor, la nivel organizatoric, prin obţinerea unor funcţii de conducere în unităţi de producţie şi instituţii culturale, cât şi la nivelul limbajului – mai sus pomenitul Dicţionar al limbii române moderne introducînd termeni precum: “MINERIŢĂ-Muncitoare calificată care lucrează într-o mină; PETROLISTĂ- Muncitoare care lucrează în industria petrolului; ZIDĂREASĂ- Femeie zidar; TOPITOARE- Muncitoare care lucrează la un cuptor de topit” etc. Ideea că puterea de persuasiune a femeilor poate folosi regimului în procesul de ideologizare a societăţii e transpusă în fapt, în această primă perioadă, prin apelul oficial tot la discursul lui Stalin care enunţa motivele pragmatice pentru o astfel de promovare:”Femeile au menirea de a educa copiii noștri, generația noastră viitoare, adică viitorul nostru (...). Acesta este motivul pentru care salutăm activitatea socială a lucrătorelor femei și accesul lor la funcții de conducere, ca un semn sigur al progresului culturii noastre. "[36]
Ridicarea nivelului de instrucţie al femeilor devine o prioritate a guvernanţilor în măsura în care industria suferă de o penurie de cadre calificate, creşterea procentajului femeilor în rândul specialiştilor având loc după finalul deceniului cinci, ca urmare a desfiinţării şcolilor de menaj şi gospodărie casnică, de înfiinţare a celor profesionale de fete şi de iniţiere a programului de studiu la seral pentru angajatele în muncă. În paralel se constată creşterea numărului de studente atât la Universităţile din Cluj[37], cât şi la Politehnică.
În alte sectoare de muncă, anumite profesii devin majoritar ocupate de către femei- e cazul învăţământului şi medicinii generale, meserii tradiţional orientate spre atribuţiile de gen: îngrijirea copiilor şi a sănătăţii familiei. În acelaşi timp, în jurul unei caste de femei aparţinând conducerii de stat şi partid, gravitează numeroase angajate, aparţinând ca origine şi şcolarizare lumii satului şi fostelor şcoli de menaj, transformate în personal domestic, absent din statisticile vremii, care îşi dispensează angajatoarele de activităţile menajere.
Anii 50 aduc o nouă viziune asupra solidarităţii de gen- nu mai este una legată de emanciparea prin educaţie, ci una construită pe baza egalităţii (presupuse) în percepţia societăţii: a intelectualei cu muncitoarea, a activistei cu familista, a naţionalităţilor conlocuitoare, etc. În acest spirit e constituită delegaţia reprezentantelor ardelence la Congresul femeilor de la Bucureşti, din iunie 1950: Maria Zidaru- colectivistă sătmăreancă, Raluca Ripan-academician, Ileana Brumaru-ţărancă din Mera, Menyhart Zsuza-lăcătuş din Tg. Mureş, Sanda Costan-profesoară din Râşca şi Cazacu Katalin-textilistă din Cluj acoperă cerinţele de imagine ale momentului.[38]
Acest activism impus, orchestrat de propaganda epocii, ascunde în fapt nu o “dublă sarcină” a femeii, aşa cum este cunoscut termenul în istoria feminismului, ci o triplă muncă- în familie, la locul de muncă şi în cadrul organizaţiilor de partid- deşi statul promite o dezvoltare pe măsură a serviciilor sociale, mişcările produse sunt extreme de brutale, iar independenţa mult clamată e departe de a fi la ordinea zilei. Salariile mai mult decât modeste, munca necalificată, cursurile de perfecţionare, majoritatea la seral, care se adresează cu predilecţie nefamilistelor- căci “familia modernă” în care soţul preia din sarcinile casei pentru ca soţia să poată să se instruiască e doar o utopie- normele de muncă supralicitate[39], şedinţele, “activitatea culturală” impusă[40], etc. fac ca aplicarea reală a ambiţiei comuniste de participare a femeilor în producţie, să devină o corvoadă, tragic instrumentalizată de către putere, căci regimul pune accent pe acest plural de participare feminină, aspect esential al unei realităţi “decretate”, inexistentă în fapt în spatele verbului şi imaginii.
Cu toate acestea, această miză a muncii femeii, a promovării ei în posturi de responsabilitate şi afirmarea sistematică a egalităţii sale cu bărbatul[41], dă unui mare număr de femei sentimentul unei veritabile emancipări. Acest lucru e mai vizibil în sfera educaţiei şi culturii, căci, confruntat cu o intelectualitate masculină labilă, pe care nu prea poate conta, partidul are nevoie de un nucleu de aderente motivate în jurul cărora să construiască o bază de mase. După încheierea represiunii dure, ca și după expatrierea multor indezirabile, aceste noi intelectuale de stînga devin ușor de controlat. Pătura foarte subţire a intelectualelor anilor 50 este greu de urmărit de lucrările care se apleacă asupra istoriei elitelor româneşti[42],deoarece, statistic, ele nu pot fi înscrise în tendinţele identificabile, cum ar fi: adeziunile masive, de tip colaboraţionist, la proiectele totalitare, prin viraje ideologice de 180 de grade, sau acţiunile extremiste antisistem, ci, mai degrabă, prin refugierea prudentă într-un con de umbră, pentru a nu risca represiuni din partea celor care deţin toate pîrghiile puterii.
În deceniul şase, atitudinea autorităţilor faţă de intelectuali suportă fluctuaţii şi  schimbări de nuanţe în funcţie de interesele regimului- antiintelectualism până în 1953 şi după revoluţia din Ungaria şi o scurtă perioadă de destindere între 1954 şi 1956, odată cu reprimirea în servicii (mai întâi tehnice, apoi umaniste) a ceea ce a mai rămas din fosta intelectualitate. Vizate sunt în primul rând cadrele didactice, ca factori propagatori nu numai de cunoştinţe, ci şi de atitudini, acestora reamintindu-li-se constant că trebuie să depună o muncă care să se desfăşoare în limitele impuse de clasa muncitoare :”Bunurile materiale se creează în fabrici şi pe ogoare şi din bunurile acestea trăiesc şi intelectualii. E normal şi nu poate fi admis ca printre profesori, să se afle acei care nu-şi fac datoria, care într-o formă sau alta au atacă politica partidului, şi nu au o atitudine justă[43].
Puţin câte puţin, imaginea centrală a femeii muncitoare şi a eroinei în producţie lasă loc celei a femeii-mamă. Zâmbitoare, înconjurată de copii şi de bunici, îşi face timp şi pentru prietene, concedii şi activiţăţi de suflet pe care le poate practica în compania altora: cusut, brodat, teatru de amatori, pictură, sculptură, olărit[44]. Bibliotecile publice şi casele de cultură se transformă din spaţii de ideologizare în lăcaşuri de recreere[45]. Noua propagandă lasă încrâncenarea deoparte şi apelează la imagini paşnice, uneori idilice, pentru convertire. Conform ei, statul se substituie familiei în exercitarea anumitor funcţiuni- economia domestică şi educaţia-punând în sarcina colectivităţii instruirea şi educarea copiilor şi asigurând prin servicii specializate, degrevarea mamelor şi soţiilor de o parte din activităţile menajere. Familia e redusă la unirea a două entităţi libere, egale, aflate în serviciul comunităţii- evoluţia personală se datorează şi datorează acestei colectivităţi. Problemele de cuplu nu mai ţin de sfera intimă, privată, ci se rezolvă prin intermediul colectivităţii. Derapajele sentimentale, refuzul de a plăti pensie alimentară sau alte probleme de gen sunt serios discutate de colectivele de muncă şi taxate de organizaţiile de partid, nici o problemă nefiind prea neînsemnată pentru a nu ajunge pe masa decidenţilor din Comisia de Control a CC al PMR şi Comisia Centrală de Verificare – ambele organisme fiind conduse în paralel de acelaşi preşedinte,Constantin Pârvulescu.[46]
Această intervenţie a exteriorului în viaţa privată încearcă să ofere o senzaţie de siguranţă femeilor- emanciparea e deplină, căci factorii perturbatori din interior sunt ţinuţi sub control- şi acest lucru e valabil pentru toate păturile profesionale, indiferent de instruire.
Deceniul şapte aduce o serie de elemente noi în viziunea oficială asupra educaţiei femeii. Constituţia din 1965 tratează munca ca “datorie de onoare” a tuturor cetăţenilor, astfel că neintegrarea femeilor într-o activitate productivă pusă în slujba societăţii intră în contradicţie cu principiul fundamental al statului comunist, potrivit căruia munca, eliberată de penibil, ajunge să fie o a doua natură, principal factor creator şi eliberator. “Dezvoltarea forţelor de producţie pe baza noilor descoperiri ştiinţifice” impune schimbarea standardelor de instruire şi reinstruire, scopul declarat fiind acela al “ştergerii diferenţelor dintre clasele şi păturile sociale”, sintagma cuprinzând atât diferenţele economice, cât şi cele de educaţie, procesul fiind prognozat ca raţional şi echilibrat, egal repartizat spaţial şi temporal. Pe lângă acestea, discursul de partid adresat femeilor revine la elemente tradiţionale, cum ar fi grija faţă de urmaşi, menţinerea unei naţiuni tinere şi apărarea unor puternice principii morale. Devenite categorie-ţintă, femeile au parte de o propaganda destinată exclusiv lor, care le are tot pe ele, atât ca subiect, cât şi ca mediu de propagare. Într-o perioadă de relativă deschidere, modelele occidentale de emancipare intelectuală, atent cernute, sunt lăsate să pătrundă în conştiinţa cititoarelor şi ascultătoarelor de ştiri. Diferenţa între acestea şi intelectualele autohtone rezidă în imaginea care e proiectată societăţii- cele din urmă studiază, cercetează, inventează şi inovează în cadrul diferitelor colective, întotdeauna îndrumate, susţinute, coordonate şi urmate de colectiv. Producţia intelectuală trebuie să se alinieze cerinţelor, planurilor şi proiectelor iniţiate, dezbătute şi aprobate de colectivitate. Individualismul creator e privit ca reacţie subiectivă, egocentrism, conservatorism sau tradiţionalism, nefiind nici adaptat, nici creator de viaţă instituţională conformă standardelor ideologice.
Două coordonate ale politicii de stat şi partid se află la baza afirmării femeii intelectuale în această perioadă: industrializarea masivă şi afirmarea factorului naţional ca centru polarizant al activităţii de cercetare. Creşte exponenţial numărul femeilor implicate atât în ştiinţele exacte: matematică, chimie, geologie, fizică, medicină, economie, cât şi în cele umaniste: filosofie (accentul fiind pus pe materialismul dialectic), istorie, etnografie şi folclor, lingvistică şi literatură,etc. Acest lucru poate fi urmărit în feminizarea accentuată a învăţământului primar şi mediu, în pătrunderea,e drept, destul de timidă, a femeilor la catedrele universităţilor şi în creşterea numărului de angajate ale unităţilor de cercetare (institute, laboratoare) şi de cultură (biblioteci, muzee).
Retorica autodeterminării şi independenţei statului care face apel la trecutul comun şi elementul de individualitate a naţiunii duce treptat la o renăscută campanie feministă, apartenenţa femeii la colectivitatea naţională transpunându-se în roluri simbolice, dar specifice.
Sunt readuse la viaţă, cercetate şi valorificate informaţiile asupra femeilor implicate în lupta pentru emancipare, dar ceea ce interesează nu este atât discursul programatic al acestora, ci modul de organizare şi implicarea socială. Apar numeroase studii referitoare la Reuniunile de femei române din Ardeal, activitatea acestora dedicată emancipării sociale şi naţionale devenind un exemplu des utilizat de propagandă- mitul originii comune e dublat de cel al destinului comun. Accentul pus pe diferenţa „noi”-„ceilalţi” în sfera naţională, economică şi politică conferă femeii un dublu rol: de reproducătoare biologică a colectivităţii etnice şi de reproducătoare ideologică şi perpetuatoare a culturii etnice.
Conform discursului oficial, perioada1966[47]-1979[48] este cea de „absolută emancipare socială şi politică a femeii”. În realitate însă, codificarea juridică a statutului femeii ca mijloc naţionalizat de creştere a populaţiei, e urmată, ca o compensaţie, de promovarea abruptă a femeilor în structurile puterii, pentru a justifica de fapt ascensiunea fulminantă a Elenei Ceauşescu. O privire mai atentă asupra originilor acestui discurs sesizează două surse- una situată la vârful absolut al puterii, care emite ideile pronataliste[49], şi una situată la nivelul propagandistic de bază, care e orientată exclusiv spre participarea femeilor la activitatea productivă[50], educaţională[51], politică[52] şi culturală[53] naţională.
Elaborată la comandă în epocă, broşura Femeia în lumea profesiunilor, apărută la Cluj în 1976,”lucrare realizată în conţinut şi formă care să constituie o sinteză, o confirmare reală a aprecierii de care se bucură cele aproximativ 85.000 de femei încadrate în diferite sectoare de activitate, din partea partidului şi statului nostru[54], reprezintă, pe de o parte, o valoroasă sursă privind imaginea oficială a ardelencei, şi, neintenţionat, pe de altă parte, dovedeşte limitele reale ale recunoaşterii muncii intelectuale ale acesteia – imaginile şi microbiografiile dovedesc că în acel an, de maximă recunoaştere a meritelor femeii, doar două doamne atinseseră gradul de  profesor universitar( Dr. Docent Eugenia Mihalca-Medicină şi Dr. Călina Mare-Filosofie), restul ( Dr. Ing Lucia Roman-Agronomie, Dr. Felicia Bota-Fizică, Dr. Almaşi Lucreţia- Chimie, Dr. Ana Ratz-Filologie, Dr. Lia Oniţiu- Mecanică, Dr.Maricica Chişu- Pedagogie, Dr. Asandrei Aurelia-Biologie, Dr. Ana Felea-Filologie şi preşedinta Filialei Cluj a UAP, Ana Lupaş-Arte Plastice) nedepăşind poziţia de lector universitar sau şef de sector în cercetare. Asemeni minorităţilor etnice, şi femeile sunt considerate o „minoritate” intelectuală, necesar a fi prezentă în organigrama instituţiilor de învăţământ superior şi cercetare conform indicaţiilor de partid- prezentă, dar nu evidentă[55].
„Promovarea femeilor în munci de răspundere” era consecinţa afişată a sensului învăţământului de partid care, desfăşurat în cea mai elaborată formă în cadrul Academiei „Ştefan Gheorghiu”, produce femei - doctor în ştiinţe politice, pregătite special pentru domeniul propagandei, care ajung să ocupe în acest deceniu peste 70% din funcţiile din acest sector, atât la nivel central, cât şi teritorial. La nivelul judeţelor, postul de secretar cu propaganda este al doilea ca importanţă în ierarhia conducerii după cel de prim-secretar al judeţului. Faptul că în programa Academiei de ştiinţe politice figurează cursul intitulat „Metodele activităţii ideologice în rândurile intelectualilor, tineretului şi femeilor”, demonstrează că aceste categorii sunt percepute de putere ca „aparte”, subiectele propuse şi modul de abordare a acestora diferind, se pare, de cele generale.
Ultimul deceniu al conducerii Ceauşescu produce cele mai mari bulversări în imaginea impusă a intelectualei- apartenenţa socială „sănătoasă” odată devenită inutilă, se marşează pe auto-construcţia educaţională- e epoca tehnocratei, a femeii care obţine o poziţie de conducere sau o recunoaştere profesională doar în virtutea unei instrucţii aprofundate şi a unor atribute individuale intelectuale de excepţie. E epoca acumulării de titluri academice care pun la adăpost persoana de orice îndoieli asupra capacităţilor sale de muncă şi de justificare a „rotaţiei cadrelor” pe baza competenţelor intelectuale.E unda de propagare pe care o produce în păturile largi ale societăţii, strădania acerbă de a justifica poziţia Elenei Ceauşescu de număr doi în stat. În realitate însă, sistemul educativ din România tinde să niveleze pregătirea tinerilor, prin transformarea învăţământului mediu din teoretic în practic, prin deprecierea celui tehnic superior care devine de masă şi prin restrângerea drastică a celui teoretic universitar, în acelaşi timp cu degradarea imaginii intelectualului de formaţie clasică. „Cercetarea şi inovaţia”- termeni preferaţi ai limbajului de lemn, sunt goliţi de conţinut, căci justifică activităţi de supravieţuire menite a salva o economie închisă, dublate de o stagnare a ideilor, datorată imposibilităţii tinerilor de a mai fi angajaţi în domeniu. Finalitatea cursurilor universitare devine una de reproducere a cunoştinţelor acumulate, odată cu introducerea obligativităţii de a parcurge un pasaj la catedrele învăţământului mediu, prin transformarea absolvenţilor în cadre didactice.
            Anii 90 înseamnă pentru femei o retragere aproape totală din viaţa politică, căci spectrul Elenei Ceauşescu ca prim factor de distrugere a societăţii româneşti şi imaginea sa de simbol absolut al incompetenţei planează asupra oricărei tentative de implicare în această sferă. Pe de altă parte, femeile sunt cele care, statistic, profită cel mai mult de mărirea numărului de locuri în învăţământul superior şi îşi completează studiile, chiar dacă nu mai sunt la prima tinereţe. Urmare acestui fapt, multe dintre ele reuşesc să ocupe posturi superioare, chiar de conducere,  la locurile de muncă sau, odată cu apariţia şomajului, să treacă, cu mai mult success decât bărbaţii, prin faza de reorientare profesională. Specializări precum asistenţa socială, dreptul, farmacia, pedagogia şi psihologia (ultimele două reînfiinţate după 1990) atrag în majoritate studente, astfel că, profesiuni ca cea de judecător, psiholog, institutor, educator cu studii superioare sau farmacist se adaugă celor de medic de circumscripţie şi cadru didactic în învăţământul mediu ca feminizate aproape în totalitate.
            Desfiinţarea învăţământului profesional, reducerea drastică a locurilor de muncă în industrie şi lărgirea sistemului de acces în instituţiile de învăţământ superior produc, la nivelul mentalităţii, schimbări semnificative- bacalaureatul se demonetizează, devenind o treaptă “de jos” a pregătirii intelectuale, studiile superioare devin o necesitate în construirea imaginii de femeie educată, pragul de diferenţiere mutându-se spre studiile aprofundate- masterat, doctorat, studii post-doctorale. Doar acestea din urmă mai pot asigura o poziţie confortabilă pe scara socială într-o lume a cărei valori sunt bulversate- în lipsa unui capital economic care să indice rangul (deţinut aproape în totalitate de bărbaţi), femeile apelează la cel intelectual.


[1] Mama, Oradea, Editura Sf. Nichita a Episcopiei Române Unite, 1945, p.32
[2] Ibidem, p.75
[3] Ibidem, p.144
[4] Kalinin,Mihail, Despre înfăţişarea morală a poporului nostru, Bucureşti, Editura Partidului Comunist din România, 1945, p.37
[6] Aspecte din viaţa muncitoarei, ţărancei şi intelectualei românce, în Lupta Ardealului, Cluj, 1946, an I, nr.52
[7] Kiváló Assyonyaink. Anna Pauker, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,iunie 1945,p.79
[8] Stalin,I.V., Discurs la a cincea aniversare a primului Congres al muncitorilor şi ţăranilor (1923), în Opere, vol V, Bucureşti, Editura PCR, p.349
[9] A se vedea grafica primelor exemplare ale publicaţiilor de după 1946
[10] Sunt elocvente în acest sens scrierile câtorva autori, intens publicaţi în primul an după război, care marşează exclusiv pe această temă: Ruxandra Palladi :”Muncitoarea”, “Ultima noapte”, “Ridică-mă sus, mamă!”, Teodor Rudenco:”Marş funebru”,E. Luca:”Victoriţa”, Leon Feraru:”Magherniţa veche
[11] Lenin,V.I.,Ziua internaţională a femeii, din Pravda, 8 martie,1921, în La femme et le communisme, Paris, Edition sociales, 1950, p.177
[12] Kalinin, Mihail, Sfaturi agitatorilor, Bucureşti, Ed. Politică, 1959, p.61
[13] Femeile din toată lumea şi-au găsit un drum comun, Bucureşti, Comitetul de iniţiativă pentru constituirea Federaţiei Democrate a Femeilor din România,1945, p.5
[14] Despre educaţia comunistă, Bucureşti, Ed. Tineretului, 1960
[15] Benke, Béláné, Munkara leányok!, în Dolgozó nõ, Cluj, 1945, iunie, p.96
[16] Nagy, István , A mi lányaink , Bukarest , Ifjúsági Könyvkiadó,1954
[17] Banuş, Maria, Ție-ți vorbesc, Americă!, Bucureşti, Editura pentru literatură,1955
[18] Iurea, Geogeta, Ce cerem căminului nostru cultural în privinţa propagandei agricole şi Din preocupările unui cămin cultural pe tema popularizării proiectului de Directive (ale Congresului II al PMR), în Îndrumătorul cultural, an VII, nr.12/ decembrie 1954, p.17-20
[19] Femeia sovietică şi La femme sovietique, ambele publicate la Moscova şi prezente pe standurile din România între 1948 şi 1957
[20] Femeile din toată lumea şi-au găsit un drum comun, Bucureşti, Comitetul de iniţiativă pentru constituirea Federaţiei Democrate a Femeilor din România,1945
[21] Zetkin,Clara, Zur Geschichte der proletarischen Frauen-bewegung Deutschlands,Berlin,Dietzverlag,1958
[22] Bilsai-Philipenko,V., A szovjet demokrácia és a nõk egyenjogúsága a Szovjetunióban,Budapest,1949
[23] La femme et le communisme.Anthologie des grands textes du marxisme, Paris, Editions Sociales,1950
[24] Bourdieu, Pierre - Esquisse d’une théorie de la pratique, Paris,Droz, 1972
[25] Viaţa neînfricatei luptătoare antifasciste Pssionaria scrisă de ea însăşi, în Almanahul poporului,Bucureşti, Editura Scânteia, 1946,p.64
[26] Ibaruri,Dolores, Ana Pauker în libertate, în Almanahul poporului, Bucureşti, Editura Scânteia, 1945, p.124-126 şi Kiváló Assyonyaink. Anna Pauker, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,iunie 1945,p.79-80
[27] Constituţia Republicii Populare Române, Art.21 şi 22, în"Monitorul Oficial", partea I, nr. 87 bis din 13 aprilie 1948.
[28] Pauker,Ana, Discurs ţinut cu ocazia zilei de 8 martie, Zi Internaţională a Femeii, în Scânteia, 9 martie 1949, p.2
[29] Decret privind reforma învăţământului, în Monitorul Oficial nr.177 /3 august 1948

[30] Decret 45/1949 pentru organizarea Ministerului Invatamantului Public al R.P.R.,în Monitorul Oficial nr. 38 /15 februarie 1949

[31] Academia RPR, Dicţionarul limbii române moderne, Bucureşti, Editura Academiei RPR, 1958,p.297
[32] Levy, Robert, Gloria şi decăderea Anei Pauker , Iaşi, Editura Polirom, 2002, p. 172
[33] Primele gospodării agricole colective, în Făclia Ardealului.Organ al Comitetului Regional Cluj şi al Sfatului Popular Regional şi Orăşenesc, Cluj, 1949
[34] Haroban szü etett és lelkesen dolgozik az “Uj Elet” kollektiv gazdaság, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,mai 1950, p.20-21
[35] Munca femeilor din gospodăriile agricole colective, în Lupta de clasă.Organ teoretic şi politic al CC al PMR, Bucureşti, 1949, an XXIX, nr.2, p.27
[36] Citat din discursul lui I.V.Stalin la Congresul Partidului din 1934, preluat în articolul Femeile în munca de conducere, în Făclia Ardealului.Organ al Comitetului Regional Cluj şi al Sfatului Popular Regional şi orăşenesc, Cluj, an VII, nr.1633/1952
[37] DJAN Cluj, Fond 798-Universitatea din Cluj, Inventarul registrelor de evidenţă, Registre matricole 4001-5660
[38] Szót kérek! Munkasnök, dolgozó parasztasszonyok, értelmisegiek bátor hangja a kongresszuson, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,iulie 1950p.12-13
[39] Primele în întrecere,Coperta revistei “Femeia”, 1950, an V, nr.4-5
[40] Csiky, Jozsef, Kulturforradalmunk falun, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,februarie 1950,p.16-17
[41] Revistele Femeia şi Dolgozó Nő prezintă, între 1950 şi 1960, în aproape fiecare număr, colaje conţinând fotografii sugestive: femei agricultor, textiliste, laborante, învăţătoare şi profesoare, femei constructor, cercetătoare şi aviatoare
[42] Vezi Boia, Lucian, Capcanele istoriei. Elita intelectuală românească între 1930 şi 1950, Bucureşti, Editura Humanitas, 2011

[43] Isac, Emil, Cartea a devenit un bun al maselor, în Făclia Ardealului, nr.1526/21 august 1951
[44] Tamás, Maria, A szépség szerelmesei, în Dolgozó Nő, Kolozsvar,an. XII,aprilie 1957,p.12-13
[45] Bindea, Irina, Kulturelle Aktivitäten in den Kulturzentren und Bibliotheken, în Volkszeitung.Organ des regionsparteikomitees und des regionfolksrates Stalin, Braşov, an II, 30 mai 1958, p.9
[46] Între motivele excluderilor din partid se numărau:”a întreţinut  legături intime cu mai multe femei şi alte abateri”; ” Secretar al organizaţiei de bază de laGAC Mesteacăn, raionul Huedin,Regiunea Cluj, exclus din partid întrucât a întreţinut legături cu diferite femei, avea viciul beţiei şi era preocupat de interesele sale personale”;” beţii repetate, legături cu diferite femei,deteriorarea maşinii instituţiei pe care acondus-o în stare de ebrietate şimuşamalizarea accidentului”,etc.,în  ANR, Fond:Comitetul Central al Partidului ComunistRomân. Parte structurală:Colegiul Central de Partid(1945-1989),www.arhivelenationale.ro
[47] Decretul 770 din octombrie privind interzicerea avortului ca „acţiune antinaţională şi antisocială”
[48] Anul în care prezenţa feminină în structurile puterii atinge pragul maxim-20%
[49] Ceauşescu, Nicolae, Discurs la sedinţa plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, iunie, 1973
[50] Comitetul Judeţean al Femeilor Cluj, Femeia în lumea profesiunilor, Cluj-Napoca, 1976
[51] Bătrînu, Emilia, Educaţia femeii şi rolul ei în educaţie, în România liberă, 34, nr.9829, 1 iunie 1976, p.1-2
[52] Sporirea rolului femeii în viaţa politică, economică şi socială, în Munca de partid, 18, nr.15/ noiembrie 1974, p.76-78
[53] Dumitrescu-Buşulenga, Zoe, Femeile şi cultura, în Săptămâna, nr.238/ 27 iunie 1975, p.1
[54] Popa, Natalia, Femeia în lumea profesiunilor, Introducere la broşura cu acelaşi titlu, Cluj-Napoca, 1976,p.13
[55] Confirmarea acestei situaţii o făcea doamna Zoe Dumitrescu Buşulenga, într-un interviu acordat TVR în 1994, în care vorbea de includerea femeilor în diferite colective şi comisii pentru că erau femei- „o femeie, ne trebuie şi o femeie”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu