luni, 9 septembrie 2013

PERSPECTIVELE ASUPRA EDUCAŢIEI FEMININE ÎN SECOLUL AL XIX-LEA ÎN TRANSILVANIA



 PERSPECTIVELE ASUPRA EDUCAŢIEI FEMININE ÎN SECOLUL AL XIX-LEA ÎN TRANSILVANIA
Încă de la sfârşitul secolului XVIII, limbajul, mentalitatea, vocabularul, stilul creaţiilor literare şi însăşi lumea educată transilvăneană se transformă în sensul unei pluralităţi nemaiîntâlnite până atunci, care duce la apogeul ideii de lectură, cercurile autorilor şi cititorilor lărgindu-se considerabil prin intrarea în scenă a femeilor[1]. Imaginea doamnei şi a cavalerului se transformă într-un sens modern, jocurile cavalereşti fiind menţinute simbolic prin practicarea echitaţiei, vânătorii, voiajurilor, iar confruntarea fizică se mută pe terenul intelectual, al lecturii, informării, discuţiilor elevate, salonul devenind totodată câmp de luptă şi spaţiu al persuasiunii. Exteriorizarea fizică e înlocuită de de un stil de viaţă ceremonial, ţinuta şi manierele devenind cele două moduri de expresie fundamentale care fac deosebirea între persoane[2]. Comportamentul e atent coreografiat, rafinamentul acestuia reflectând adevărata nobleţe. În secolul al XIX-lea rolul dansului descreşte, deşi postura e un atu necesar succesului, educaţia muzicală îşi menţine importanţa, dar i se alătură cea vizuală, atenţia acordată desenului şi picturii demonstrând acest lucru. Lectura şi uneori scrisul sunt atuurile care provoacă şi fac adevăratele diferenţe.
Relaţia bărbaţi-femei pe tărâmul intelectual în Ardealul secolului XIX este una aparte deoarece are nu una, ci două surse ale tipurilor comportamentale. Pe de o parte, un iluminism întârziat contrazice părerea generală a istoricilor asupra sferelor net diferite cărora le aparţin cele două genuri, o privire de aproape demonstrând fragilitatea liniilor de demarcaţie dintre ele, o instabilitate a frontierelor care semnalează convergenţe culturale fără precedent. Propaganda lumilor separate e contrazisă chiar în sânul clasei mijlocii, acolo unde genurile se apropie prin atitudini şi credinţe, prin codurile de conversaţie şi chiar prin aspiraţiile educaţionale şi profesionale. Creuzetul acestui curent e salonul, loc de întâlnire al cercurilor intelectuale, unde participarea femeilor în discursul raţional este un punct de mândrie familială[3]. Absenţa femeilor din punctele cheie ale dezbaterilor şi schimburilor de idei cum sunt academiile, asociaţiile politice, cluburile şi casinele e compensată de reţeaua de socializare pe care o formează saloanele, locuri în care nu doar politicienii şi poeţii la modă, ci şi femeile scriitoare sau consacratele muziciene sunt punctele de atracţie[4]. Pe de altă parte, dacă filosofia luminilor pusese bazele vieţii comune- egalitatea şi contractul social- cea romantică construieşte comportamentul social bazat pe liberate în detrimentul egalităţii. Filosofia romantică justifică excluziunea femeii din sfera egalităţii, naturalizând-o. Individualitatea se aplică doar subiecţilor masculini, femeile sunt considerate un grup uniform, în care unicitatea e anulată-„femeia”.Clasificarea femeie/ natură, bărbat/ cultură a teoriilor normative, nonempirice, constituie baza „ştiinţei pozitive” care va aduce prejudicii grave genului feminin în mentalul colectiv. E interesant de urmărit evoluţia personajelor masculine ale epocii care, pe de o parte apreciază gândirea femeilor din cercul familial şi amical propriu şi pe de alta, prin diferite scrieri, se dovedesc adepte ale teoriilor pseudo-ştiinţifice care demonstrează inferioritatea fizică şi, prin consecinţă, psihică a femeii. Pedagogi, publicişti şi dascăli, colaboratori ai Reuniunilor de femei la fundarea unor instituţii de educaţie pentru femei, se dovedesc adepţi ai frenologiei care determină capacitatea intelectuală a indivizilor în funcţie de volumul cranian, ai teoriilor lui Bischoff (Das Studium und die Ausübung der Medicin durch Frauen,1872) care reduc dezvoltarea intelectuală a femeii la perioda copilăriei, ale lui Melassez (De la numération des globules rouges du sang, 1873) care pretind că sângele femeilor conţine mai puţine globule roşii şi mai multă apă decât cel al bărbaţilor, ale lui Spencer (The Principles Of Biology, 1894) care ţintesc să demonstreze că activitatea intelectuală e incompatibilă cu procreaţia şi îl citează cu multă convingere pe Moebius (Ueber Kunst und Künstler 1901) în intenţia de a demonstra inferioritatea femeilor prin mărimea creierului[5]. Rămase la stadiul de simple opinii, convingerile adepţilor ar fi benigne, dar poziţia lor socială şi locul pe care aceştia îl ocupă în procesul decizional asupra educaţiei tinerelor transilvănence le face extrem de nocive, căci, menţinând opiniile asupra rolurilor sociale distincte şi ierarhic ordonate ale bărbaţilor şi femeilor în societate, duc la persistenţa a două modele educative separate, datorate diferenţelor de gen. Valorile modelului clasic (prin clasic romantismul înţelegând medievalul)-castitate, modestie, ţinută, discreţie- fac parte din programele de învăţământ propuse de aceştia cursurilor de fete. Dincolo de această educaţie de faţadă, “lucrările potrivite sexului” şi utilitatea domestică sunt axul principal al formării şcolare a tinerelor pentru o perioadă care acoperă aproape două secole de instruire organizată a femeilor.
Dincolo de norme: intelectualele
Întotdeauna o regulă cunoaşte excepţii. Personalismul, incipient, dar nedefinit oficial în secolul al XIX-lea, este intuit de o parte dintre intelectualii transilvăneni care, prin filiera gândirii kantiene, se alătură ideii că persoana este valoarea supremă şi recunosc, înglobând ambele sexe, că la baza existenței umane se află o pluralitate de entități spirituale înzestrate cu atributele personalității și subordonate lui Dumnezeu. Familii de clerici, de profesori şi funcţionari renunţă la canoanele conform cărora activităţile intelectuale, considerate masculine, sunt interzise femeilor, a căror educaţie ar trebui să aibă o finalitate exclusiv practică şi utilitară. Accesul tinerelor din familiile intelectuale la bibliotecile părinţilor, cooptarea lor în activităţile de cercetare ale taţilor sau fraţilor, le transformă treptat în femei-intelectual care se bucură de recunoaşterea celor din jur. Autodidacte la început, femei precum Zsófia Torma, a cărei cercetări de arheologie şi studii de etnografie au fost bine cunoscute în lumea ştiinţifică a epocii (aspect dovedit de bogata sa corespondenţă-peste trei sute de scrisori- cu nume de marcă ale vremii precum: Heinrich Schliemann, Eduard Sayce, F. Haverfield, Julius Jung, Eduard Krause, Albert Voss, M. Munch, Paul Reinecke sau Johannes Ranke[6]) şi sunt valorificate şi astăzi, sau Luise Gottschling, profesoară şi meteorolog şef al staţiei din Sibiu între 1918 şi 1947, îşi încep carierele alături de părinţi, remarcându-se apoi prin propriile cercetări, publicate iniţial în revistele de specialitate şi mai apoi cuprinse în opera ştiinţifice de sine stătătoare[7]. Lor li se adaugă Maria Cunţan, Constanţa Hodoş[8], Gulácsy Irén, Berde Mária Júlianna[9], Anna Schuller-Schullerus, Gerda Mieß[10], Elena Popea[11] sau Trude Schullerus[12] care deschid uşa „casei de păpuşi” şi se prezintă societăţii prin opere scriitoriceşti sau plastice, întipărindu-se în conştiinţa colectivă ca pioniere ale producţiei intelectuale feminine transilvănene.


[1] Hungarian Tales, în The Westminster Review, London,Vol. X, April 1828 - January 1829, Nr. XIX-XX, p.101-116

[2] Ibidem, p.107
[3] Voileanu Ana, Chipuri şi mărturii, Bucureşti , Editura muzicală a Uniunii compozitorilor, 1971
[4] Alexianu, Alexandru, Mode şi veşminte din trecut, Bucureşti, Ed. Meridiane ,1971, p.200-230
[5] Vlassa, Ileana, Condiţia intelectuală a femeii oglindită în discursul pedagogic românesc al  secolului al XIX-lea, în Sargeţia, Deva, nr.III/2012, p.290
[6] Gyulai, Pal, Schliemann-levelek Torma Zsofiahoz, în Korunk, Kolozsvar, Vol.XXXI, nr.3/ martie 1972
[7] Torma Zsófia, Huniadmegezei neolith kokorszakbeli telepek.Ismereti Torma Zsófia, Kolozsvar, Nyomattot Stein Janos, 1879 şi Luise Gottschling, Ergebnisse der meteorologischen Beobachtungen in Hermannstadt in dem Zeitraume 1851-1925, Sibiu, 1938
[8] Săndulescu, Ecatrina; Miller-Verghi,Mărgărita , Evoluţia scrisului feminin în România , Bucureşti, 1935
[9] Kristóf, György: Áz erdélyi magyar irodalom múltja és jövője, Kolozsvár, Minerva, 1924
[10] Die siebenbürgisch-sächsischer Schriftsteller, în Lexikon der Siebenbürger Sachsen, Thaur bei Innsbruck, 1993
[11] Popica, Radu, Catalogul expoziţiei retrospective Elena Popea,Braşov, Muzeul de Artă, 2010
[12] Fabritius-Dancu, Juliana, Trude Schullerus, București, Editura Kriterion, 1974

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu