luni, 9 septembrie 2013

ÎNVĂŢĂMÂNTUL DESTINAT FEMEILOR DIN TRANSILVANIA (SECOLELE XIX- XX)



ÎNVĂŢĂMÂNTUL DESTINAT FEMEILOR DIN TRANSILVANIA
(SECOLELE XIX- XX)
Legi, proiecte şi reforme
În ultimul sfert al secolului al XVIII-lea în învăţământul transilvănean are loc transferul de la sistemul aparţinător exclusiv confesiunilor religioase (catolică, unitariană, calvină, luterană, ortodoxă şi greco-catolică) cu planuri de învăţământ, manuale, programe şcolare influenţate de delimitările etnico- religioase spre un sistem impus de stat, care se doreşte a fi mult mai coerent şi are ca scop asigurarea unei funcţionalităţi sociale bine articulate. Cetăţeanul util societăţii este produsul unei familii care îi oferă educaţia civică şi a statului care îi asigură instrucţia prin intermediul şcolii. Influenţată de principiile prusace, împărăteasa Maria-Thereza iniţiază în 1774 faimoasa Schulverordnung, ordonanţă prin care instrucţia publică devine chestiune de stat şi ale cărei principii sunt reluate în Ratio educationis totiusque rei litterariae per regnum Hungariae et provincias eidem annexas, intrată în vigoare, prin decret imperial, în 1777.  Accentul este pus pe învăţământul primar ca principal mijloc de alfabetizare şi, fără a vorbi explicit despre instrucţia fetelor, documentul cuprinde totuşi referiri indirecte atunci când descrie tipurile de şcoli primare şi materiile care sunt predate în acestea : morala şi religia, scrisul şi cititul, ortografia şi caligrafia, aritmetica, noţiuni generale de istorie şi geografie şi  lucrul manual.
În şcolile rurale (scolae pagorum), compuse dintr-o singură sală de clasă, condusă de un dascăl, este obligatorie predarea cititului, scrisului, aritmeticii, religiei şi cunoştinţelor domestice, facultative fiind limbile latină şi germană.
În cele din oraşele mici (scholae oppidanae), cu minimum două săli de clasă şi doi dascăli, cunoştinţele domestice sunt diferite- în loc de tors şi ţesut se învaţă croirea, coaserea hainelor şi broderia- iar materiilor obligatorii li se alătură limba germană.
În şcolile din marile oraşe (scholae urbanae), cu trei încăperi şi dascăli, apar diferenţierile clare în programă între băieţi şi fete, predându-se economie domestică sau noţiuni primare de drept civil, la materiile facultative adăugându-se desenul, geometria şi fizica.
Decretul Mariei Tereza nu se pronunţă asupra obligativităţii creerii de şcoli ci asupra obligaţiei familiilor de a asigura instrucţia copiilor, menţionând că este de dorit înfiinţarea şcolilor în comune şi frecventarea acestora de către copii între şase şi paisprezece ani.
Regulaele directivae din 1774, Schul Patent din 1776, Ratio Educationis din 1777, aplicate prin Norma Regia din1781 şi Regulamentul şcolilor naţionale din 1784 stabilesc un conţinut mai coerent ca obiective majore pentru întregul învăţământ, particularizat însă ca aplicare în funcţie de starea socială a celor care frecventează cursurile: nobili, orăşeni şi ţărani[1]. Nici unul dintre aceste documente, după cum am mai menţionat, nu se ocupă însă expres de instruirea femeilor.
            Abia în 1799, la solicitarea Comisiei şcolare dietale, Pakei Jozsef, profesor al Colegiului unitarian din Cluj, întocmeşte un proiect de reformă a învăţământului[2], având o supraveghere mixtă, clericală şi laică, conducerea efectivă a şcolilor revenind reprezentanţilor confesiunilor religioase din principat, iar controlul, împăratului. Specificitatea socială, etnică şi confesională trebuie respectată, ea regăsindu-se în cele trei coordonate majore ale educaţiei- cea morală, cea intelectuală şi cea fizică. Structurată în trei trepte: elementară (obligatorie), medie şi superioară (facultative), instruirea urmează a se face prin următoarele tipuri de instituţii:1) şcoli de băieţi şi şcoli de fete –după genul elevilor; 2) şcoli săteşti şi şcoli orăşeneşti- după locaţie; 3) şcoli triviale (în mediul rural), inferioare (în oraşe), erudite (gimnazii) şi superioare (licee, colegii, universităţi, academii)- după gradul de instruire pe care îl oferă. Şcolile elementare se află sub directoratul parohilor, curatorilor bisericeşti sau, în cazul celor interconfesionale, unor laici. Înaintat abia în 1802 Cancelariei aulice de la Viena, proiectul nu este pus în practică datorită situaţiei interne şi internaţionale nefavorabile.
Iosif al II-lea menţine decretul dat de mama sa ca bază a schimbărilor pe care le preconizează în învăţământul public. Reorganizarea acestuia devansează ca şi concepţie epoca, dar se dovedeşte, de multe ori, în dezacord cu necesităţile vremii. Învăţământul primar devine obligatoriu, sub ameninţarea penalizării prin tăierea subsidiilor familiilor recalcitrante, pentru toţi copiii între şase şi doisprezece ani, urmărindu-se scoaterea şcolilor de sub influenţa ecleziastică şi înfiinţarea de unităţi susţinute direct de comunităţi, care, ieşite de sub tutela Bisericii, pot fi frecventate de copii indiferent de cultul căruia îi aparţin. Viziunea iosefiniană asupra femeii în general este aparte pentru epocă, deoarece consideră că aceasta este datoare să îşi exercite rolul activ în societate[3], lucru dovedit prin desfiinţarea ordinelor monahale de femei care duc o viaţă strict contemplativă: carmelitele, capucinele, benedictinele, vizitandinele, cistercienele, dominicanele, paulinele, etc., cu excepţia elisabetanelor - care au ca primă activitate îngrijirea bolnavilor- şi ursulinelor – care instruiesc fetele sărace (este şi cazul şcolii catolice  de fete, înfiinţată la Sibiu în 1733, de către 8 călugăriţe ursuline venite de la Bratislava )[4]. Introducerea germanei ca limbă exclusivă de predare produce o reacţie de respingere generală, astfel încât, în ultimul an de domnie, împăratul, recunoscând erorile comise, aboleşte decretele date în timpul conducerii sale.[5]
În timpul scurtei domnii a lui Leopold al II-lea se revine la învăţământul primar obligatoriu în limbile naţionale şi este numită o nouă comisie special însărcinată cu elaborarea unui proiect de lege asupra instrucţiei publice.
Primul act oficial care face referire specială la educaţia femeilor este al doilea Ratio educationis,[6] elaborat în 1806 în timpul domniei lui Francisc al II-lea. Capitolul VII al secţiunii dedicate şcolilor vernaculare vorbeşte despre necesitatea instruirii fetelor şi instituţiile destinate acestui scop.[7] Programa şcolară este stabiltă în funcţie de clasa socială căreia îi aparţin elevele astfel: cele cu origine modestă sunt iniţiate în doctrina religioasă, citit, scris, ortografie, aritmetică elementară şi cunoştinţe despre gospodărie (VII,2); cele care aparţin păturii mijlocii (sed mediocri fortunarum conditione sunt progenitae) aprofundează studiul religiei (elemente de doctrină, istorie a Bisericii, studiul Evangheliilor) şi urmează cursuri de lectură, scriere şi ortografie „exacta” , istoria Ungariei şi economie domestică (VII, 3). Fetele provenite din rândul arisocraţiei pot urma cursuri de scris-citit în maghiară, germană şi franceză, ortografie şi caligrafie, aritmetică, istorie biblică, geografie, istorie şi comportament în societate. Profesorii acestor şcoli trebuie să facă dovada absolvirii unor instituţii de stat în specializările ştiinţe sau litere şi arte şi să dovedească cunoşterea limbii maghiare (VII,4).
Învăţământul secundar este divizat în trei părţi distincte : prima, cu o durată de patru ani, cuprinde un curs de gramatică ; a doua, de doi ani, are ca scop studiul disciplinelor umane, iar a treia diviziune, cu o durată asemănătoare, cursul de filosofie. Indiferent de felul lor, catolice sau protestante, şcolile au aceeaşi programă. Nu se poate spune dacă erau preconizate clase sau chiar şcoli secundare pentru fete, legea nefăcând nici o afirmaţie clară în acest sens- ea nici nu încurajează, nici nu interzice constituirea unor asemenea instituţii.
Mijlocul secolului XIX este marcat de reglementarea cunoscută sub numele de Systema scholarum , edictată în 1845 de Ferdinand I al Austriei, care impune marilor proprietari obligaţia de a înfiinţa, în satele şi comunele de pe domeniile lor, şcoli primare pentru copiii locuitorilor. Sunt înfiinţate şi şcoli normale de stat, cu o durată de doi ani, învăţătorii ieşiţi de pe băncile acestora putând preda în învăţământul primar, acesta din urmă fiind restructurat în două etape, una de doi şi alta de trei ani. Pentru prima dată învăţătorii, ca angajaţi ai statului, nu ai comunităţilor, beneficiază, la împlinitrea a 30 de ani de serviciu, de pensie[8].
Dincolo de învăţământul primar nu există alte şcoli destinate fetelor decât cele private, create la Buda în 1843 (condusă de Louis Folnesics) şi în 1845 (a contesei BlankaTeleki) care funcţionează până la revoluţia din 1848[9]. Originară din Satulung Maramureş, contesa Teleki a fost educată la Paris şi Munich în spirit liberal. În1846, liceul înfiinţat de ea îşi deschide porţile sub conducerea Klárei Leövey, având în corpul profesoral o bună parte a elitei intelectuale maghiare- printre aceştia aflându-se Vasvári Pál (ca profesor de istorie) şi Hanák János (care susţinea cursurile de biologie şi geografie). Autoare a celebrului manifest în 24 de puncte intitulat “Cererile femeilor maghiare radicale”[10], Blanka Teleki se pronunţă pentru o educaţie a femeilor identică cu cea a bărbaţilor (inclusiv studiile superioare) şi pentru participarea acestora în mod activ la treburile publice. Odată cu înfrângerea revoluţiei, liceul acesteia este închis în 1849 pe motiv că ar fi fost un centru al ideilor subversive, iar contesa este arestată, condamnată iniţial la moarte, pedeapsa fiindu-i comutată apoi în închisoare pe viaţă. Tot în timpul revoluţiei, baronul Eötvös József[11], considerând învăţământul ca principală chestiune de ordin politic şi naţional, elaborează un proiect de lege destinat modernizării acestuia- înfrângerea revoluţiei întârzie însă punerea în sa aplicare.
În Transilvania, decretarea învăţământului elementar obligatoriu în localităţile cu populaţie germană conform învăţământului din Austria (Entwurf der grundzuge des offentlichen unterrichtswesens in Österreich, 1848), permite şi copiilor români accesul la şcolarizare într-o formă de bilingvism. Promulgarea, la 9 octombrie 1849, de către ministrul instrucţiei publice Léon Thun, a legii denumite Organisations-Entwurf[12], produce noi modificări în structura şi planurile de învăţământ ale şcolilor primare. Planul vizează uniformizarea naţiunilor din monarhie, şi, în baza dispoziţiilor sale, în cursul inferior se învaţă în română, maghiară sau germană, iar în clasele superioare predarea trebuie făcută în limba germană. În 1854 are loc o reorganizare a învăţământului primar transilvănean, prin care sunt instituite trei clase normale şi şase despărţăminte (şase clase). La 13 mai 1857, un decret al guvernământului transilvănean stabileşte obligativitatea frecventării cursurilor de către copiii de ambe sexe între 6 şi 12 ani (şcoli elementare) şi 12-15 ani (şcoli de repetiţie) atât la oraşe cât şi la sate, prevăzând pedepse pentru părinţii şi patronii recalcitranţi. O nouă lege austriacă, emisă la 16 septembrie 1869 – Entwurf zur organization der gymnasien und realschulen in Österreich- admite comunităţilor naţionale dreptul la învăţătură în limbile materne[13].
În februarie 1867, în cadrul nou-formatului cabinet Andrássy, portofoliul educaţiei este din nou preluat de Eötvös József, care începe punerea în aplicare a planului său din 1848 de reformare a instrucţiei publice. După adoptarea sa, proiectul devine Legea XXXVIII din 5 decembrie 1868, bază a tuturor reglementărilor legislative ulterioare[14]. Prin ea este reglementată obligativitatea învăţământului, libertatea confesiunilor de a deschide şcoli în limbile naţionale (aflate totuşi sub controlul statului) şi lărgirea cadrului instruirii practice şi profesionale a tinerilor. Legea naţionalităţilor[15], apărută la l decembrie 1868, care stipulează, printre altele, ca limbă de stat limba maghiară, influenţează decisiv evoluţia învăţământului transilvănean în ansamblul său. Această prevede în articolul 44, alineatul 17 că statul se va îngriji după putinţă ca cetăţenii de orice naţionalitate, care se află în mase mai mari la un loc să poată urma şcoala în limba maternă, până la gradul de unde începea instrucţia superioară academică. Articolul 38, alineatele 11-15 dă confesiunilor dreptul de a înfiinţa şi susţine şcoli, admiţând ca în acest scop să impună în sarcina credincioşilor impozite nelimitate prin lege. Alineatul 58 decretează pentru toate şcolile, indiferent că sunt înfiinţate şi susţinute de stat, comună, confesiune sau alt susţinător (în cazul de faţă reuniunile de femei), instrucţia în limba maternă[16].
Între principalele prevederi se află obligativitatea învăţământului primar, vârsta elevilor fiind între 6 şi doisprezece ani. Părinţii, tutorii sau stăpânii sunt responsabili, moral şi material, de frecventarea regulată a cursurilor de către copii- în caz de nesupunere, aceştia sunt iniţial avertizaţi, apoi amendaţi- amenzile putând urca de la treizeci de filleri la opt coroane, în beneficiul caseriei şcolii. Şcolile primare elementare sunt de două tipuri: şcoli de zi, cu o durată de şase ani, şi şcoli complementare, sau şcoli de repetiţie, cu durata de trei ani ( urmate fiind de elevii de la treisprezece la cincisprezece ani). Ele pot fi de stat (publice), comunale, confesionale sau private. Deşi statul poate înfiinţa şcoli, sarcina este transferată, de cele mai multe ori, iniţiativei private, confesiunile şi comunele fiind persuadate a face investiţiile necesare construirii, instalării şi întreţinerii localurilor. Comunele sunt obligate a asigura o clădire şcolii în cazul în care în comunitatea respectivă există cel puţin treizeci de copii de vârstă şcolară (sau, în cazul în care exista deja în localitate o şcoală confesională, treizeci de familii nu sunt dispuse să îşi trimită copiii la aceasta). Acestea sunt întreţinute, integral sau parţial, din impozitul şcolar perceput de autorităţile locale cetăţenilor, în cuantum de cinci la sută din valoarea impozitelor directe plătite de fiecare locuitor. Oricare persoană care deţine o diplomă sau alt certificat de calificare, poate deschide o şcolă primară, condiţiile fiind respectarea materiilor impuse prin lege, angajarea unui învăţător care să aibă calificarea şi aptitudinile necesare şi să nu aibă o altă ocupaţie care să impietzeze asupra activităţii sale, un maxim de optzeci de elevi într-o sală de clasă, desfăşurarea cursurilor într-o clădire particulară care să respecte cerinţele de spaţiu şi igienă şi separarea elevilor pe sexe. Deşi specificată expres de lege, această ultimă cerinţă este în cele mai multe cazuri valabilă doar în teorie - insuficienţa spaţiului şi lipsa cadrelor didactice face ca, în cele mai multe cazuri, instruirea să se facă în comun.
Ca discipline de învăţământ, legea stabileşte o programă identică pentru toate şcolile primare, fără excepţie: religie şi morală, scris şi citit, calcul mental şi scris, cunoaşterea sistemelor de măsură şi a monedelor, gramatică, conversaţie şi exerciţii de memorie, istorie, geografie, fizică elementară, cunoştinţe despre natură, noţiuni practice de agricultură şi horticultură, cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor civice, muzică, educaţie fizică şi desen.
             În 1875 este votată Legea XXXII, modificată prin Legea XLIII din 1891[17], care reglementează condiţiile de angajare, desfăşurare a activităţii şi pensionare a învăţătorilor în care apare şi termenul „învăţătoare”- semn că există deja femei care sunt oficial angajate la catedră- iar în 1879 apare Legea XVIII asupra învăţării obligatorii a limbii maghiare în învăţământul primar. În 1879, prin articolul de lege 18, se dispune ca în toate şcolile primare limba maghiară să devină obligatorie în măsura şi modul stabilit de ministerul instrucţiunii publice, iar învăţătorii să dea, în decurs de patru ani un examen special în acest scop. Începând cu 30 iunie 1882 nimeni nu mai poate obţine diploma de învăţător fără a fi calificat pentru predarea limbii maghiare.[18]
            Începând cu anul 1875 istoria şi geografia trebuie predate la toate clasele şi în toate tipurile de şcoli în limba maghiară, iar din anul şcolar 1889-1890, în Transilvania este aplicată efectiv legea emisă în 1883, care prevede ca în clasele superioare, cu excepţia religiei şi a limbii materne, toate materiile să fie predate în limba maghiară[19].
            Nivelul până la care femeile au acces în educaţie e un subiect “fierbinte” al epocii care produce dispute aprinse. Spre exemplu, Irma Beniczky, scriitoare şi publicistă cunoscută, contrazicând propriul său statut, afirmă că femeile sunt incapabile să urmeze studii aprofundate, deoarece au un psihic labil, şi, deoarece educaţia are tendinţa de a le face vanitoase, avare, bârfitoare şi indiscrete, trebuie să fie limitată şi foarte strictă[20].
            Filosoful Károly Böhm, originar din Bistriţa, susţine în lucrarea sa “Omul şi lumea”[21] că femeile au o viaţă vegetativă, nefiind interesate decât de alimentaţie şi modă. Marta Zinger îi dă replica în publicaţia Nemzeti Nőnevelés arătând că, în ciuda diferenţelor fizice şi psihice invocate, femeile sunt capabile de studiu, practică şi cercetare ştiinţifică[22]. În acelaşi jurnal, Lajos Felméri, vorbind despre femeile de spirit, afirmă că acestea trebuie să se situeze între cazurile discutate de Rousseau şi John Stuart Mill- cele prea cultivate sunt la fel de periculoase pentru societate ca şi analfabetele[23].
Cel care pune capăt, destul de abrupt, tuturor speculaţiilor pe această temă, este ministrul reformator, baronul Gyula Wlassics, care, printr-un decret ministerial emis în 1895, oferă tinerelor posibilitatea de a se înscrie la studii superioare în universităţile din Budapesta şi Cluj, aliniind, la acest capitol, politica educaţională maghiară celor mai avansate concepte ale timpului.
            Odată cu acceptarea  femeilor în învăţământul superior, în 1895, la facultăţile de filosofie, medicină şi farmacie[24], se pune tot mai acut problema restructurării curriculei şcolare pentru a face faţă aceste noi situaţii şi pentru ca tinerele să poată beneficia pe deplin de această oportunitate. Astfel, la 4 iulie 1896, cu ocazia celui de-al doilea Congres asupra educaţiei superioare a femeilor, ţinut la Budapesta, Szuppan Vilmos, susţinător al emancipării femeii, prezintă planul său de reformă a învăţământului gimnazial şi liceal destinat fetelor, insistănd asupra alinierii acestuia cu cele mai avansate sisteme educaţionale ale vremii.[25] Profesor de matematică şi fizică, autor a numeroase manuale de matematică pentru şcolile de fete[26], acesta insistă pentru bifurcarea sistemului gimnazial destinat tinerelor, o ramură urmând pregătirea “feminină” de tip clasic (franceză, germană, muzică, gospodărie), a doua fiind cea în care creşterea ponderii ştiinţelor exacte în programa şcolară se face în detrimentul educaţiei casnice.
În 1907, în urma decretării legii Apponyi, imixtiunea statului creşte în rândul învăţământului confesional, multe instituţii de acest fel fiind înlocuite cu şcoli comunale şi de stat. Această lege a provocat închiderea a peste 350 de şcoli româneşti. În iulie 1917 este dat ordinul privitor la „graniţa culturală”, ceea ce înseamnă statificarea şcolilor româneşti din Năsăud, Treiscaune, Braşov, Făgăraş, Târnava Mare, Sibiu, Hunedoara până la Mureş şi Caraş Severin. Astfel 507 şcoli primare confesionale româneşti sunt transformate în şcoli de stat. Numai arhidieceza ortodoxă din Sibiu pierde 291 de şcoli din 743 câte avea[27].
Prima măsură privitoare la educaţie, luată de Consiliul Dirigent, vizează reorganizarea învăţământului primar ardelean prin stabilirea statutului şi atribuţiilor şcolilor confesionale, naţionale şi particulare, ale sfaturilor şcolare şi ale educatoarelor şi învăţătorilor, ca şi definirea primelor norme de control a învăţământului.[28] Tot acum, îmbinând modelul existent în Ardeal cu cel al României, este elaborată şi programa analitică[29]. Autorităţile, confruntate şi cu problema penuriei de cadre didactice române pentru învăţământul secundar, organizează, tot prin îmbinarea modelelor, cursurile de pregătire şi examinarea candidaţilor la posturile de profesori[30]. În aprilie 1919 Ministerul Instrucţiunii Publice din Bucureşti convoacă reprezentanţii învăţământului din toate ţinuturile pentru a discuta principiile care aveau să stea la baza legii de unificare şi reformare a învăţământului României. Până în 1923, învăţământul primar ardelean se ghidează după vechile legi maghiare adaptate noilor împrejurări,[31] iar în anul şcolar 1923-1924 este extinsă asupra Ardealului Legea învăţământului primar din Vechiul Regat.
Între 1920 şi 1923 au loc cinci congrese ale corpului didactic care au ca subiect de discuţie reformarea învăţământului: primul de după război, în aprilie 1920, desfăşurat la Bucureşti, are ca subiecte unificarea şi democratizarea învăţământului primar, etatizarea şcolilor, asimilarea retribuirii învăţătorilor cu cea a funcţionarilor din justiţie şi organizarea de şcoli primare cu o durată a cursurilor de şase ani şi şcoli normale de cultură generală cu durată egală cu a liceului ; al doilea congres, ţinut în aceeaşi lună, tot la Bucureşti, susţine necesitatea înfiinţării secţiei pedagogice pentru formarea învăţătorilor la Universitate ; al treilea, sub conducerea profesorului Bogdan-Duică, are loc la 28 octombrie 1921 la Cluj, şi are ca subiect organizarea şcolii de stat în Transilvania- aici se propune înfiinţarea unei şcoli normale pentru învăţătoare la Cluj ; al patrulea, desfăşurat între 6 şi 8 august 1922 tot la Cluj, cere cu hotărâre etatizarea completă a învăţământului transilvănean pe temeiul neavenirii sistemului de educaţie şi instrucţie bazat pe raţiuni confesionale; al cincelea congres, desfăşurat între 12 şi 18 ianuarie 1923 la Cluj, este al profesorilor secundari din întreaga Românie, care cer unificarea învăţământului secundar pe întreg teritoriul ţării, reformarea acestuia şi unirea asociaţiilor profesionale ale corpului didactic de toate gradele într-o federaţie afiliată la cea internaţională.
La 26 iulie 1924 este votată Legea învăţământului primar-normal[32](„legea Angelescu”), prin care se dă învăţământului primar şi celui normal- destinat pregătirii învăţătorilor- o organizare unitară pe tot teritoriul României. Conform primului articol, învăţământul primar cuprinde: a) Şcolile de copii mici (grădiniţele); b) Şcoile primare; c) Şcolile şi cursurile pentru adulţi; şi d) Şcolile şi clasele speciale pentru copiii debili şi anormali educabili. Al doilea articol arată că învăţământul primar se poate desfăşura în şcolile statului (publice) sau în şcolile sau institutele particulare autorizate de stat şi în familie, conform legii învăţământului particular. Conform articolelor 3 şi 4, şcolile primare publice sunt nu numai acelea înfiinţate în conformitate cu respectiva lege de către stat, ci şi acelea înfiinţate de către comune sau judeţe, cu autorizarea Ministerului Instrucţiunii, care are în sarcină numirea şi plata personalului didactic. Îndrumarea şi supravegherea generală a învăţământului primar se află în sarcina statului, care execută aceste atribuţii prin Ministerul Instrucţiunii, nicio şcoală neputându-se înfiinţa fără autorizarea acestuia şi fără a se conforma dispoziţiilor legii în vigoare. Articolele 5 şi 6 afirmă caracterul unitar al învăţământului primar pe tot teritoriul ţării, obligativitatea pentru toţi copiii: “Părinţii, tutorii şi toţi acei care au sub autoritatea sau îngrijirea lor copii orfani, cetăţeni români, sunt datori să dea copiilor lor instrucţiunea elementară, absolut indispensabilă oricărui cetăţean, cuprinzând programul complet al şcolii primare[33] şi gratuitatea sa.  Articolul 7 prevede că limba de predare în şcolile de stat este cea română, iar în comunele cu populaţie de altă limbă, Ministerul Instrucţiunii Publice urmează să înfiinţeze şcoli primare cu limba de predare a populaţiei respective, în aceeaşi proporţie ca şi comunele româneşti. În aceste şcoli studiul limbii române este obligatoriu în numărul de ore stabilit prin regulament. O situaţie frecvent întâlnită în Transilvania este reglementată prin articolul 8 al legii : Cetăţenii de origine română, care şi-au pierdut limba maternă, sunt datori să-şi instruiască copiii numai la şcoalele publice sau particulare cu limba română de predare.”[34] Grija pentru ridicarea standardului general de educaţie al populaţiei este evidentă în articolul 89 care impune tinerilor între 12 şi 18 ani neştiutori de carte sau care nu au absolvit ciclul primar obligativitatea şi gratuitatea frecventării cursurilor pentru adulţi, menţionându-se că :” Sunt scutiţi de restul anilor obligatorii acei cari vor fi absolvit mai înainte învăţământul primelor patru clase primare. Articolul 201 al capitolului XX[35]face referiri directe la organizarea şi programa şcolilor normale pentru fete – astfel, pe lângă materiile de bază: religie şi morală creştină, limba şi literatura română, cunoaşterea folclorului românesc, limba franceză, istoria românilor şi elemente de istorie universală, geografia României, matematică, ştiinţe fizico-chimice şi naturale, pedagogie , psihologie, logică, didactică, pedologie, caligrafie, desen artistic, muzică şi educaţie fizică , apar materii specifice, precum igiena şi medicina populară, lucrul manual şi economia casnică şi, facultativ, o a doua limbă străină modernă. O menţiune specială este făcută pentru şcolile normale de „învăţătoare pentru copii mici”(educatoare) – se urmăreşte studiul psihologiei copilului mic şi puericultura „iar desenului, muzicii, educaţiunii fizice şi lucrului manual li se vor da o deosebită atenţiune în vederea dezvoltării aptitudinilor respective la copii”.
Începând cu 1 septembrie 1924 noua lege este pusă în aplicare în întreaga ţară. Şcoala primară, cu obligativitate de frecventare de la 7 la 16 ani împliniţi, are un plan de învăţământ potrivit cu menirea celor două cicluri şi corespunde consideraţiilor pedagogice ale timpului. Pentru combaterea analfabetismului se adaugă cursului primar cel pentru adulţi, cu obligativitate de la 12 la 18 ani. Sunt înfiinţate şcoli sau clase şi pentru elevii cu nevoi speciale. Există prevederi speciale care vizează învăţătorii: aceştia sunt repartizaţi, în ordinea mediilor, în mediul rural. După o perioadă de trei ani de provizorat, susţin un examen pentru obţinerea definitivatului în învăţământ. După alţi trei ani pot obţine, tot prin examen, gradul II şi după încă şase ani gradul I. Doar pe această bază învăţătorii pot fi numiţi în mediul urban. E interesant de remarcat că, începând cu această perioadă, numărul femeilor angajate în învăţământul primar ardelean începe să îl depăşească pe cel al bărbaţilor. Astfel, Circulara Nr. 2145/1925care anunţă numirile de învăţători pentru Alba de Jos menţionează douăzeci şi şase de învăţătoare nou angajate, faţă de numai şaisprezece bărbaţi: Alămor: Gh. Micu şi Constanţa Mănescu; Armeni: Şt. Moroianu; Berghin: Dumitru Ionaş; Blandiana: Elena Tătaru; Boz: Irina Balázs; Bucerdea-Grânoasă: Otilia Meseşan; Bucium Şasa: Victor Crişan; Cărpiniş: Aurel Ionescu; Cetea: Cornelia Halálai; Ciunga: Dşoara N. Marinescu; Cacova: Torna S. Vasile; Craiva : Sabin Nicoară; Alecuş : Romul Ranca; Cricău: Paraschiva Stoica; Cut: Virginia Răchiţan; Dostat: Valeria Gusan; Fărău: Maria Varga; Gârbova de sus : Péterfí Ştefan; Geomal: Sia Albu; Gheja de Mureş: Şofron Viorel; Gusu: Victoria Dăian; Hopârta:Berta Incze; Lupu : Victor Folea; Muşca: Maria Onice; Mihalţ:Sabina Bălcaşu; Obreja (orfelinat): Valeria Popescu; Ohaba: Elisabeta Manoilă; Poiana Aiudului: Berta Petricek; Presaca Secaş :Veturia Barbu; Rădeşti: Livia Vezan; Sângătin: Letiţia Dăian; Roşia de Secaş: Emilia Moldovan; Sărăcsău: Nicolae Pisoiu; Şard: Valeria Bălan; Sohodol-sat: Maria Mihaiu; Uioara: Evdochia Florea; Vurpăr: Terezia Acs; Zlatna: Beliu Vasile; Uioara(grădini de copii): Paula Moldovan; Zlatna: Ţarălungă Gh.; Tema:Elisabeta Şandru.[36]
O atenţie deosebită se acordă judeţelor Bihor, Sălaj, Maramureş, Odorhei, Ciuc, Treiscaune, Mureş, Turda şi Hunedoara. Sunt asigurate însemnate favoruri materiale cu scopul de a atrage cât mai mulţi învăţători din alte zone ale ţării care să-şi pună priceperea în folosul ridicării culturale a acestor ţinuturi. Deoarece rămân, chiar şi în aceste condiţii, foarte multe posturi neocupate, ministerul face uz de dispoziţiile articolului 159 al legii şi obligă, cu acordarea aceloraşi favoruri, pe toţi absolvenţii de şcoli normale din alte ţinuturi, să facă un stagiu de trei ani în zona culturală înainte de a-şi putea alege posturile la şcoli din restul regatului.
În decembrie 1925 este votată Legea asupra învăţământului particular[37] care stipulează dreptul la educaţie nu numai în şcoli de stat, ci şi în familie, în şcoli particulare, ale comunităţilor sau ale confesiunilor religioase, în aceste instituţii neputând fi însă înscrişi decât elevi a căror limbă maternă este aceeaşi cu limba de predare a şcolii. Acestea pot funcţiona numai în baza unei autorizaţii şi sub controlul Ministerului instrucţiunii. Ele pot fi grădiniţe, şcoli primare şi şcoli secundare cu învăţământ teoretic sau practic, particularii neavând dreptul de a înfiinţa şcoli normale şi superioare (universitare). Grădiniţele şi şcolile primare pot funcţiona numai după programa statului şi în ele este acceptată coeducarea, internatele şcolilor mixte trebuind însă să fie separate pentru fete şi băieţi (articolele 9 şi 10). Directorii şcolilor de fete, indiferent de gradul acestora, nu pot să fie decât femei.
Legea învăţământului secundar, votată la 15 mai 1928, modificată în 1932[38], reduce durata studiilor de la opt ani la şapte (curs inferior de trei ani şi superior de patru), reintroduce bacalaureatul (desfiinţat în România în 1898) şi înfiinţează un an „preparator” la Universităţi. Liceele de fete dobândesc o programă specifică genului, corpul profesoral şi conducerea instituţiilor „fiind de dorit” să fie formate din femei (articolul 93), iar în cazul zonelor cu multe eleve aparţinând minorităţilor, sunt înfiinţate, pe lângă clasele române, clase cu limba de predare maternă.
„Legea Iorga” sau Legea nr. 2421 asupra învăţământului superior, votată de Parlament la 17 iulie 1931, consacră autonomia universitară. Atâta timp cât aceasta derivă din libertatea de gândire şi libertatea de a profesa în activitaţi ştiinţifice, este instituită propria răspundere în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de cercetare. Decizia şi răspunderea asupra distribuirii materiilor şi studenţilor pe facultăţi, catedre şi activităţi, ca şi alegerea membrilor corpului didactic, revin în totalitate instituţiilor de învăţământ superior.
Reorganizarea Ministerului Instructiunii, al Cultelor si Artelor la 8 mai 1934, are ca scop înfiinţarea Consiliului permanent, organism alcatuit din 7 membri numiţi prin decret regal pe termen de 3 ani, şi anume: 3 profesori universitari de la Facultăţile de litere şi ştiinţe din Bucureşti, 2 profesori de la şcolile secundare din Bucureşti, cu o vechime de cel puţin 10 ani ca definitivi şi doi membri ai Corpului didactic primar din Bucuresti, “cel puţin de gradul întâiu şi cu o vechime de 5 ani în acest grad”. Atunci când chestiunile discutate vizează şcolile de fete,” Consiliul permanent se va completa cu câte 2 membre din fiecare categorie de învătământ, cu excepţia învaţământului profesional de fete şi de menaj, care vor fi reprezentate numai prin câte o profesoară sau maestră. Acestea trebuiesc să fie titulare în Bucureşti şi să îndeplinească condiţiunile de titlu şi vechime prevăzute în alin. l. Numirea acestor membre de completare se face odată cu a membrilor permanenţi, tot prin decret regal şi pe termen de 3 ani”. Deşi este pentru prima dată în România când se recunoşte oficial şi se aplică admiterea femeilor în structurile decizionale superioare ale învăţământului, statutul atribuit acestora este inferior celui al bărbaţilor (“membre de completare”). Ele au totuşi dreptul de a discuta principiile programelor şcolare, de a efectua inspecţii şi a menţine controlul didactic asupra “tuturor gradelor de învăţământ, afară de cel superior”[39].
            Legea învăţământului de stat şi a învăţământului normal primar, promulgată la 5 iulie1935, menţine organizarea din 1924 a şcolilor şi cursurilor pentru adulţi. În luna septembrie a  aceluiaşi an, Congresul Asociaţiei generale a corpului didactic primar, ţinut la Timişoara, înscrie pe ordinea sa de zi problema acută a învăţământului din Munţii Apuseni. Pe baza situaţiilor statistice privind populaţia şcolară din judeţele : Hunedoara, Alba, Cluj, Turda, Arad şi Bihor, se fac întâmpinări către Ministerul Instrucţiunii pentru reînfiinţarea de şcoli primare, împroprietărirea acestora, acordarea de ajutoare băneşti, înfiinţarea de cantine şi alocarea de fonduri pentru rechizite ca şi construirea unui cămin de ucenici pentru copiii moţi care vagabondau. [40]
            Sub ministeriatul lui Petre Andrei se încearcă introducerea tendinţelor noi din pedagogie în şcoala românească prin punerea accentului pe caracterul practic al formării tinerilor şi regionalizarea programelor de studiu şi conţinutului învăţării.[41] La începutul anului 1940 se afirmă tendinţa de centralizare a studiilor de pedagogie-  sunt desfiinţate şcolile normale superioare care funcţionau din 1938 la Iaşi, Bucureşti şi Cluj, ca şi seminariile pedagogice, fiind înlocuite cu o nou formată Academie pedagogică la Bucureşti, în cadrul căreia se desfăşoară şi practica pedagogică a profesorilor.
În urma Dictatului de la Viena, învăţământul din Ardealul de nord ajunge în subordinea Ministerului ungar al învăţământului- are loc trecerea la programele şcolare în limba maghiară, iar şcolile româneşti sunt transformate în linii secundare de educaţie pe lângă cele maghiare, cu excepţia Liceului din Năsăud. Universitatea de la Cluj îşi mută secţiile umaniste la Sibiu şi facultăţile cu profil real la Timişoara. În locul universităţii româneşti este mutată o parte a celei maghiare care funcţiona la Szeghed.
Schimbările politice survenite în 1944 aduc modificări radicale în structura şi conţinutul educaţiei, prima măsură luată în 1945 fiind cea de organizare a cursurilor ideologice politice pentru cadrele didactice de toate gradele. Măsurile luate de guvernul Groza vizează „eliminarea elementelor fasciste, retrograde şi duşmănoase” din învăţământ- primă fază a epurărilor; înfiinţarea gimnaziului unic- prin renunţarea la bifurcarea în învăţământ supraprimar (de trei ani) şi gimnazial (de patru ani cu posibilitate de continuare a studiilor în liceu) - alături de prelungirea obligativităţii frecventării şcolii, de la patru la şapte ani. Este menţinută împărţirea antebelică în şcoli de fete şi şcoli de băieţi, iar programa şcolilor de menaj este modificată în vederea tranziţiei spre noile şcoli profesionale de fete. În urma deciziilor Conferinţei Naţionale a PCR, din octombrie 1945, începe campania de alfabetizare a populaţiei.
În vara lui 1945 ia fiinţă la Cluj Universitatea maghiară Bolyai János alături de proaspăt întoarsa din refugiu universitate românească. Cele două instituţii vor fi unite în 1959 sub denumirea de Universitatea „Babeş- Bolyai”.
Mai dificil de prevăzut în 1947 prin conţinutul poziţiilor publice ale lui Petru Groza, schimbarea fundamentală a sistemului educaţional devine acută în prima jumătate a anului următor, odată cu atingerea punctului de iminenţă a discuţiilor asupra etatizării învăţământului. Prin Decretul 175 din 3 august 1948, publicat în Monitorul Oficial 177 / 3 august 1948, era confirmată prevederea scoaterii religiei din învăţământ, aşa cum este decisă în noua Constituţie comunistă, apărută în acelaşi an. Centralizarea absolută înlocuieşte autonomia, controlul strict al şcolilor primare, gimnaziale, liceelor şi universităţilor având ca scop „curăţarea învăţământului de elementele duşmănoase şi retrograde” ; „ formarea tineretului în spirit revoluţionar”; „asigurarea cadrelor pentru planul de industrializare a ţării[42] şi constituirea masei cadrelor care să aplice politica partidului în aparatul de stat, justiţie, armată, economie şi cultură. Este desfiinţat învăţământul particular şi confesional[43], afişarea însemnelor religioase şi predarea religiei sunt interzise, apar discriminările sociale la admiterea în învăţământul mediu şi superior. Cu un statut facultativ, sistemul preşcolar este adresat copiilor între 3 şi 7 ani: „ ei trebuie educaţi încă de mici în spiritul partidului. În loc să rămână nesupravegheaţi, li se dă o educaţie sănătoasă[44]. Acest tip de discurs îl copiază pe cel sovietic, a cărui eficienţă este de mult dovedită :” Trebuie să facem din tineri o generaţie de comunişti. Să-i învăţăm să-şi influenţeze familiile, să-i controlăm, şi , să spunem clar, să-i naţionalizăm. Aşa că, din primele lor zile, trebuie să fie sub influenţa grădinilor de copiii şi a şcolilor comuniste.”[45]Influenţa răsăriteană asupra reformei face ca şi limbile străine, franceza, engleza şi italiana să devină absolut marginalizate, germana, răspândită în şcolile ardelene, să fie ostracizată, iar în locul lor, începând cu cea de a patra clasă din învăţământul primar, limba rusă să devină obligatorie în întreg  învăţământul românesc[46].
Conform articolelor 17-19, învăţământul primar este stabilit cu o durată de 7 ani, din care primii patru ani sunt generali şi obligatorii; cel mediu este împărţit în licee- care trebuie să asigure pregătirea pentru treapta superioară a învăţământului, şcoli pedagogice- pentru pregătirea cadrelor din învăţământul preşcolar şi primar ( existau şi după 1948 licee pedagogice de fete şi de băieţi) , şcoli tehnice şi şcoli profesionale- pentru pregătirea cadrelor tehnice medii şi calificate necesare unităţilor industriale şi agricole.[47] Sunt desfiinţate şcolile de menaj pentru fete ( aşa-zisele şcoli de servitoare) şi cele de economie casnică şi sunt înlocuite cu şcoli profesionale pentru tinere. Începând cu anul şcolar 1948- 1949 se organizează învăţământul liceal seral, iar trei ani mai târziu gimnaziul poate fi şi el urmat în acelaşi mod.
Învăţământul superior cuprinde universităţile, politehnicile şi institutele de învăţământ superior. Dacă primele două, axate pe învăţământul teoretic împletit cu cel pedagogic, au rolul de a forma cadre pentru corpul didactic din învăţământul mediu şi superior, au o durată a studiilor de 4-6 ani şi sunt subordonate direct Ministerului Învăţământului Public, Institutele, cu o durată a pregătirii de 3-4 ani, pregătesc specialişti pentru toate ramurile economiei şi profesori pentru învăţământul mediu. Numărul de locuri este stabilit anual de Consiliul de Miniştri în funcţie de necesităţile economiei, iar studenţii sunt admişi pe baza unui examen-concurs.
Odată cu reformarea completă a învăţământului superior, articolul 32 al legii :”Actualele facultăţi şi şcoli de învăţământ superior vor fi restructurate conform prezentei legi. În acest scop se vor putea desfiinţa catedre inutile; altele vor putea fi raţionalizate după necesităţi, sau se vor crea catedre noi” ,deschide calea legală spre procesele de epurare a cadrelor didactice „necorespunzătoare” din punct de vedere ideologic şi care prin autoritatea morală şi profesională ar fi putut influenţa studenţii. “Reacţionarii trebuie urmăriţi cu vigilenţă şi trebuie cântărit dacă efectul politic al activităţii lor nu e mai dăunător decât folosul pe care-l aduc pe linie profesională, pentru a putea decide înlocuirea lor[48]. Noile cadre, devotate partidului şi regimului, trebuie să îi educe pe tineri în spiritual communist. În baza acestui articol, doar în septembrie 1949 sunt scoşi din învăţământul superior 181 de profesori, conferenţiari sau asistenţi.[49] Reforma vizează şi Senatele universitare- acestea sunt înlocuite de Consiliile ştiinţifice, organe a căror putere este redusă la executarea dispoziţiilor puterii politice şi administrarea treburilor curente ale instituţiilor.[50]
Legislaţia din 1948 introduce şcoli speciale, cu o durată de doi ani, pentru muncitorii care au doar clasele primare şi sunt trimişi la calificare- aceştia sunt scoşi din producţie pe durata şcolarizării cu acordul ministerului respectiv şi la solicitarea unităţii de producţie unde lucrează. La absolvirea celor doi ani, ei se pot înscrie la şcoli tehnice, profesionale, sau pot să îşi continue studiile în învăţământul superior. La 29 octombrie 1948, pentru aceleaşi categorii de muncitori, sunt înfiinţate şcolile juridice cu durata de un an[51], perioadă în care sunt scoşi din producţie. La absolvire aceştia primesc o diplomă care le dă dreptul de a se angaja ca jurişti, procurori sau magistraţi[52].Este o nouă formă de discriminare pozitivă a celor cu “origine sănătoasă”.
În 1951 durata şcolii de cultură generală devine de 10 ani (prin renunţarea la un an), însă în 1956 se revine la 11 ani, este introdus învăţământul mixt şi se face împărţirea pe secţii (umanistă şi reală) a claselor a X-a şi a XI-a. Desfiinţarea gimnaziilor şi liceelor de fete şi băieţi şi unificarea lor în structuri de învăţământ mixte, elaborarea programelor de învăţământ unice, din păcate politizate, duc şi la dispariţia reprezentării femeilor în manualele de învăţământ, programa masculinizându-se excesiv.
Prin Decretul 343/ 1953 şcolile speciale muncitoreşti sunt transformate în facultăţi muncitoreşti. Mulţi absolvenţi de şcoală primară, eludând gimnaziul, termină aceste “facultăţi”, echivalate la angajare cu învăţământul superior. Antiselecţia promovată în aceşti ani va face ca o largă pătură de “noi intelectuali”, având cunoştinţe extrem de reduse, să ajungă să preia frâiele economiei şi culturii româneşti.
În efortul de distrugere a fostelor structuri sociale şi intelectuale, lumea academică este printre primele vizate- sunt emise peste zece acte normative[53] care permit îndepărtarea personalităţilor culturale româneşti din rândurile corpului didactic, decizia de “raţionalizare a învăţământului” [54] având ca şi consecinţă pensionarea forţată a unor profesori ajunşi la vârsta de 65 de ani. Tot în 1948 este reorganizat şi Ministerul învăţământului, cu atribuţii preluate de la Ministerul Instrucţiunii Publice şi Casei Şcoalelor, modificate pe măsura vremurilor.[55]
În anii care urmează, ajustarea şi completarea Legii învăţământului din 1948 se face printr-o serie întreagă de Hotărâri ale Consiliului de Miniştri, astfel că anual apar o serie de noi reglementări: adaptarea, începând cu  1959, formei de învăţământ fără frecvenţă şi la învăţământul superior universitar, economic, tehnic şi agronomic, modificări în structura reţelei instituţionale din învăţământul superior prin înfiinţarea de facultăţi noi, contopirea sau scindarea unora dintre cele existente, şi organizarea, din 1966, formei de învăţământ seral pentru tot învăţământul din domeniul universitar .
Într-o încercare de a realiza coordonarea învăţământului mediu cu cel superior, la 1 iulie 1965, este promulgată Legea cu privire la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea liceelor de specialitate. Pe lângă asigurarea economiei cu personal calificat cu studii medii, absolvirea unor asemenea instituţii facilitează admiterea tinerilor în facultăţile de profil asemănător.
Plenara CC al PCR din 22-25 aprilie 1968 are ca scop examinarea “propunerilor făcute de către cadrele didactice” şi coroborarea acestora cu direcţiile politice trasate de Congresul al IX-lea astfel încât să poată rezulta un nou set de măsuri de reformă în învăţământ “folosind valoroasele tradiţii din învăţământul românesc”- semn de timidă întoarcere spre o stare de normalitate care recunoşte valoarea intelectualităţii interbelice şi marchează desprinderea de influenţa rusească. Rezultat al plenarei mai sus amintite, Legea învăţământului, adoptată de Marea Adunare Naţională la 13 mai 1968, cu 428 voturi pentru şi 2 împotrivă defineşte astfel scopul învăţământului:”  …. însuşirea, de către cetăţeni, a culturii generale şi a cunoştinţelor necesare exercitării unor profesiuni utile societăţii, formarea concepţiei lor materialist-dialectice despre natură şi societate, educarea intelectuală, morală, estetică şi fizică, cultivarea dragostei lor faţă de patrie şi popor, faţă de idealurile de pace şi progres social[56]. Articolele 1şi 2 definesc atât rolul sistemului de educaţie, cât şi cel al dascălilor “la afirmarea multilaterală a personalitãţii umane”. Articolul al treilea subliniază caracterul de stat al instruirii, separarea faţă de biserică şi dreptul confesiunilor şi congregaţiilor de a organiza şi întreţine şcoli speciale pentru pregătirea personalului de cult. Dreptul la învăţătură,” fără deosebire de naţionalitate, rasă, sex sau religie şi fără vreo altă îngrădire ce ar putea constitui o discriminare” este subliniat în articolul 4 al legii. Componenţa, structura, durata, obligativitatea şi gratuitatea sunt decise în articolele 5-9. Organizarea cuprinde : învãţãmântul preşcolar; învãţãmântul obligatoriu de cultura generalã; învăţământul liceal; învăţământul profesional şi învăţământul tehnic ;  învăţământul superior şi învăţământul postuniversitar. Durata celui obligatoriu devine de 10 ani “Accesul la toate gradele de învăţământ fiind asigurat fiecăruia, potrivit dorinţei şi aptitudinilor dovedite, precum şi cerinţelor economiei şi culturii socialiste”. Învãţãmântul de toate gradele este declarat ca gratuit, statul organizând sistemul burselor de stat, ca sprijin material împreună cu alte forme precum cazarea în cãmine sau case de copii, masa la cantine, manuale, transport în vacanţe şi la practica în producţie, îngrijirea sãnătăţii, odihna în tabere, excursii.
            Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în limba română, iar în conformitate cu prevederile Constituţiei, pentru nationalităţile conlocuitoare învăţământul de toate gradele este asigurat şi în limba proprie (articolul 9). Ministerul de resort asigură pregătirea personalului didactic necesar şcolilor în limbile nationalităţilor conlocuitoare, iar la concursurile de admitere,  candidaţii aparţinând minorităţilor au dreptul de a susţine probele în limba maternă la disciplinele studiate în această limbă. O prevedere aparte este cea cuprinsă în articolul 10 –dovedind perioada de “deschidere” relativă - “În unele şcoli, învăţământul se poate desfăşura şi într-una din limbile moderne de largă circulaţie”.
Articolul al 11 –lea menţionează caracteristica cea mai “invidiată” a perioadei comuniste- asigurarea obligatorie  a unui loc de muncă  absolvenţilor învăţământului liceal de specialitate, ai învăţământului profesional, ai învăţământului tehnic şi ai învăţământului superior , în funcţie de pregătirea  candidaţilor . Cel puţin teoretic, implicarea familiei în educarea copiilor este asigurată (articolul 15), iar Ministerul Învăţământului, ca for diriguitor, trebuie să fie în contact permanent (pentru asigurarea educaţiei de tip politic) cu  celelalte ministere sau alte organe centrale care au în subordine şcoli şi acordă asistenţă de specialitate comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene, cu  Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Asociaţiilor Studenţilor şi Organizaţia Pionierilor, cu organizaţiile obşteşti şi cu instituţiile de stat care au sarcini în domeniul educaţiei de mase, şi  care contribuie, potrivit statutelor lor, “la desăvârşirea pregătirii profesionale şi la educarea civică şi morala a elevilor şi studenţilor”(art.14). Consultanţa este asigurată de consiliile şi comisiile consultative, alcătuite din cadre didactice de ambele sexe şi specialişti în probleme de învăţământ.
Interesant de menţionat este faptul că atunci când legea vorbeşte despre organizarea învăţământului preşcolar[57], care cuprinde copiii între 3 şi 6 ani, rezultă că  întreg personalul unităţilor ( atât cel de execuţie cât şi conducerea) este format din femei. Având în vedere faptul că discriminarea în funcţie de gen nu este admisă prin Constituţie, rezultă faptul că la data respectivă nu mai există educatori bărbaţi, meseria fiind feminizată definitiv[58].
Învăţământul de cultură generală, obligatoriu şi gratutit, este realizat pe parcursul a 10 ani, în cursuri de zi, cu excepţii aprobate de Minister şi puse în practică prin învăţământul seral sau fără frecvenţă. Învăţământul liceal de cultură generală se desfăşoară în licee care au secţii reale şi umane, cursuri de zi (cu o durată de 4 ani) sau serale (cu o durată de 5 ani). Admiterea în liceele de cultura generală se face pe baza de concurs, organizat pe secţii, în condiţiile stabilite de Ministerul Învãţãmîntului. La concursul de admitere pentru învăţământul de zi se pot prezenta absolvenţi ai clasei a VIII-a a şcolii generale, fără să fi depăşit vârsta de 17 ani împliniţi în anul calendaristic în care se înscriu la concurs. La concursul de admitere pentru învăţământul seral şi învăţământul fără frecvenţă se pot prezenta absolvenţi ai clasei a VIII-a a şcolii generale sau persoane care posedă studii echivalente, indiferent de vârstă”[59] Liceele de specialitate, cu o durată asemănătoare celor teoretice, sunt organizate sub patronajul diferitelor ministere, reţeaua, profilul, nomenclatorul de specialităţi şi  planul de şcolarizare fiind discutate şi aplicate doar cu aprobarea Consiliului de Miniştri – admiterea în aceste instituţii făcându-se pe baza unui concurs organizat de Ministerul Învăţământului.
Studiile liceale sunt încheiate de examenul de bacalaureat, înscrierea în învăţământul superior putându-se face doar după promovarea acestuia. Bacalaureatul nu asigură neapărat un anumit loc de muncă absolvenţilor, lăsând la latitudinea acestora calea pe care doresc să o urmeze în viaţă. Spre deosebire de cel teoretic, învăţământul profesional şi cel tehnic, cu o durată de 1-2 ani, are ca finalitate sigură angajarea în producţie (de cele mai multe ori în unităţi prestabilite, care au o formă de contract cu şcoala) a absolvenţilor săi. Aceştia nu se pot înscrie însâ la examenul de bacalaureat şi, implicit, la cel de admitere în învăţământul superior. În situaţii aparte, când apare o cerere anume pe piaţa muncii, legea mai prevede şi forma de specializare postliceală care realizează pregătirea profesională a absolvenţilor liceelor de cultură generală, “în vederea exercitării unor activităţi de nivel mediu, tehnice sau social-culturale”. Durata studiilor este de 1-2 ani şi se stabileşte, pentru fiecare specialitate, prin nomenclatorul de meserii. Prin hotărâri ale Consiliului de Miniştri se poate stabili  o durata a studiilor până la 3 ani, şcolile putând funcţiona cu învăţământ de zi sau seral, iar pentru unele specialităţi putând fi organizate şi cursuri fără frecvenţă – la cele două din urmă putându-se înscrie doar cei care lucrează deja în domeniile respective (este cazul postlicealelor de biblioteconomie, comerţ şi turism a căror cursante sunt în majoritate femei).
Învăţământul superior primeşte prin lege o semiautonomie provizorie. Structura anului universitar, durata orelor de curs şi a celorlalte forme de activitate, sesiunile de examene şi vacanţele se stabilesc de către Ministerul Învãţãmîntului, procesul de învăţământ desfăşurându-se în conformitate cu planurile şi programele de curs emise de către catedre, consiliile profesorale, şefii de catedră şi întreg personalul didactic care răspund “de conţinutul, nivelul ştiinţific şi orientarea procesului de învãţãmînt”.[60] Întocmite cu consultarea specialiştilor şi a “organelor centrale interesate”, planurile trebuie avizate de minister. Ele cuprind pe semestre, ani de studii şi forme de activitate (prelegeri, seminarii, lucrări practice) disciplinele obligatorii, cele opţionale şi cele facultative, activităţile aplicative, de practică în producţie şi de practică pedagogică, excursiile de documentare, precum şi numărul şi formele examenelor şi colocviilor prin care se verifică pregătirea studenţilor. În cadrul general fixat de minister şi cu aprobarea acestuia, consiliile profesorale au dreptul să aducă modificări planurilor de învăţământ, în funcţie de profilul către care este orientată facultatea sau secţia respectivă. Tot ministerul este cel care poate aproba, în situaţii excepţionale, aplicarea unor metode de predare şi planuri de educaţie experimentale.
Admiterea se face pe baza unui examen strict de verificare a cunoştinţelor principale necesare fiecărui profil, iar numărul de locuri, coroborat cu necesităţile economiei şi societăţii, este stabilit anual de către minister. În mod normal cumulul nu este acceptat, dar există şi situaţii excepţionale:” Într-un an universitar se poate promova un singur an de studii. Pentru unele specialităţi, la propunerea instituţiei de învăţământ superior, Ministerul Învãţãmîntului poate aproba unor studenţi cu o pregătire excepţională promovarea a 2 ani de studii într-un an universitar”[61]. După absolvire, tinerii sunt obligatoriu repartizaţi pentru efectuarea unui stagiu de 2-3 ani în specialitatea în care sunt pregătiţi, sau în una înrudită, doar efectuarea acestui stagiu dându-le dreptul la angajare definitivă. E o mare diferenţă faţă de prevederile legii din 1948 care dispunea angajarea definitivă pe post a absolvenţilor, semn al lipsei acute de cadre cu pregătire superioară. Învăţământul post universitar cuprinde cursuri cu durata de maxim 12 luni, la zi, seral sau fără frecvenţă, desfăşurate la iniţiativa Ministerului Învăţământului, cu aprobarea expresă a Consiliului de Miniştri. La cursurile postuniversitare se pot înscrie persoanele care posedă o diplomă eliberată de o instituţie de învăţământ superior şi care sunt recomandate de ministerele sau celelalte organe centrale interesate. La unele cursuri postuniversitare, stabilite de Ministerul Învăţământului, admiterea se face prin concurs.[62] Dispoziţiile până acum enumerate sunt valabile şi pentru Academia de ştiinţe politice "Ştefan Gheorghiu" de pe lângă CC al PCR, precum şi instituţiile de învăţământ organizate de Ministerul Forţelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne şi Consiliul Securităţii Statului. În acestea din urmă accesul femeilor nu este permis până în 1977, când li se rezervă un număr special de locuri- admiterea fără restricţii făcându-se la presiunea NATO, abia în 2001, la Academia Forţelor Terestre şi la Academia Navală.
În septembrie acelaşi an, ca urmare a dispoziţiunilor legii, sunt organizate primele cursuri de iniţiere în problemele orientării şcolare şi profesionale. Acestea au ca scop final asigurarea forţei de muncă calificate pe plan local şi regional, în încercarea de a diminua migrarea lucrătorilor şi specialiştilor .
La începutul anilor 70 este înfiinţată  Academia de Ştiinţe Sociale şi Politice care “ îşi va desfăşura activitatea sub conducerea directă a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, va trebui să asigure orientarea cercetării în concordanţă cu cerinţele făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ale progresului ştiinţific contemporan, să contribuie la fundamentarea soluţiilor pentru problemele dezvoltării economice şi social-culturale a României socialiste[63]. Timp de două decenii, această instituţie îşi desfăşoară activitatea paralel cu Academia R.S. România, pe care o subminează continuu. Ideea înfiinţării ei era vehiculată încă din timpul conducerii lui Gh. Gheorghiu-Dej, însa acesta se pare că nu a fost de acord cu ea. Adepţii înfiinţării acestei academii au profitat de oportunitatea oferită de Congresul al X-lea al P.C.R., care „a evidenţiat necesitatea perfecţionării activităţii de cercetare din domeniul ştiintelor sociale si politice, legarea vieţii acesteia în mai mare măsură de cerinţele vieţii, de realităţile economice şi sociale din ţara noastră“[64]. Aprobată de conducerea partidului, are loc adunarea generală de constituire, care întocmeşte statutul, alege membrii şi organele de conducere (Nicolae Ceauşescu devenind preşedinte de onoare). Articolul 2 al Statutului, care defineşte atribuţiile nou înfiinţatei instituţii, este exemplificator pentru absoluta subordonare faţă de PCR: “este forul ştiinţific care organizează, îndrumă şi coordonează, în mod unitar, întreaga activitate de cercetare în domeniul ştiinţelor sociale şi politice, indiferent de unităţile în care se desfăşoară; asigură orientarea acesteia în concordanţă cu cerinţele construcţiei socialiste şi ale progresului ştiinţific contemporan; elaborează lucrări şi face propuneri care să contribuie la fundamentarea soluţiilor pentru problemele dezvoltării economice şi social-culturale a Republicii Socialiste România; studiază şi pune în valoare trecutul istoric al poporului român, convieţuirea şi lupta sa împreună cu naţionalităţile conlocuitoare pentru progres social, patrimoniul artistic şi cultural al patriei, contribuţia poporului nostru la istoria, ştiinţa, cultura şi arta universală; contribuie la formarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, la dezvoltarea gîndirii social-politice din ţara noastră şi la afirmarea ei în schimbul de idei şi în confruntările ideologice pe plan internaţional; organizează, îndrumă şi controlează activitatea unităţilor proprii de cercetare[65] şi anularea de facto a raţiunii de existenţă a Academiei Române. A.S.S.P. îi dă acesteia o lovitură, prin preluarea “ideologică” a următoarelor institute şi centre de cercetare: Institutul de Cercetări Economice, Institutul de Filosofie, Centrul de Cercetări Sociologice, Institutul de Cercetări Juridice, Institutul de Psihologie, Institutul de Istorie „Nicolae Iorga“, Institutul de Arheologie, Institutul de Studii Sud-Est Europene, Institutul de Istorie si Teorie Literară „G. Călinescu“, Institutul  de Istoria Artei, Centrul de Logică, toate acestea din Bucureşti, Institutul de Istorie si Arheologie din Cluj, Institutul de Istorie si Arheologie „A. D. Xenopol“ din Iaşi, Centrul de Ştiinte Sociale din Cluj, cel similar din Iaşi, Centrul de Istorie, Filologie si Istoria Artei din Târgu Mureş şi Centrul de Istorie, Filologie si Etnografie din Craiova.
Singura femeie din Prezidiul A.S.S.P. este Zoe Dumitrescu Buşulenga, ea fiind şi membră titulară a Secţiei de teoria şi istoria artei şi literaturii, iar Emilia Milicescu şi Călina Mare se numără printre membrii corespondenţi.
În decretul Consiliului de Stat al R.S.R., din 17 martie 1970, semnat de Nicolae Ceauşescu[66], se menţionează că A.S.S.P. îşi desfăşoară activitatea „sub îndrumarea C.C. al P.C.R.“,  şi că statutul ei este aprobat de acest organism politic. Scopul A.S.S.P., direcţiile ei de activitate şi  orientarea ei politică, sunt evidenţiate tot în decretul de constituire:
„Academia de Ştiinte Sociale şi Politice este forul ştiinţific care organizează, îndrumă şi coordonează, în mod unitar, întreaga activitate de cercetare în domeniul ştiintelor sociale şi politice, indiferent de unităţile în care se desfăşoară; asigură orientarea acesteia în concordanţă cu cerinţele construcţiei socialiste şi ale progresului ştiintific contemporan; elaborează lucrări şi face propuneri care să contribuie la fundamentarea soluţiilor pentru problemele dezvoltării economice şi social-culturale a Republicii Socialiste România; studiază şi pune în valoare trecutul istoric al poporului român, convieţuirea şi lupta sa împreună cu naţionalităţile conlocuitoare pentru progres social, patrimoniul artistic şi cultural al patriei, contribuţia poporului nostru la istoria, ştiinta, cultura şi arta universală; contribuie la formarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, la dezvoltarea gândirii social-politice din ţara noastră şi la afirmarea ei în schimbul de idei şi în confruntările ideologice pe plan internaţional; organizează, îndrumă şi controlează activitatea unităţilor proprii de cercetare.“
[67]
În momentul constituirii A.S.S.P., unii dintre membrii ei aparţin deja Academiei R. S. România, semn că politicul înglobează făţiş zona intelectuală. Faptul că Nicolae Ceauşescu, preşedinte de onoare al A.S.S.P., devine membru titular şi preşedinte de onoare al Academiei R.S. România, iar Elena Ceauşescu, este deja membră a acesteia confirmă acest lucru. Singurele femei din A.S.S.P. rămân, până la desfiinţarea sa în 1989, doamnele Zoe Buşulenga, Călina Mare şi Emilia Milicescu.
La începăutul deceniului opt, este introdusă ca disciplină obligatorie în programele de învăţământ ale şcolilor generale şi liceelor, pregătirea tehnico- productivă[68], urmând ca aceasta să se desfăşoare în atelierele proprii ale instituţiilor sau în unităţile industriale din raza localităţilor unde se aflau şcolile.
În urma Consfătuirii activului de partid din domeniul ideologiei din 1971 (deciziile sunt luate de acest for care dictează ministerului de profil!), Ministerul Învăţământului elaborează un program de restructurare  prin care sunt înfiinţate aproape o mie de şcoli generale, sunt sporite cifrele de şcolarizare la secţiile de ştiinţele naturii, matematică, fizică, chimie şi biologie; sunt înfiinţate licee cu profil de informatică, matematică sau fizică aplicată, limbi moderne de largă circulaţie; unele licee sau clase special constituite trec sub patronajul unor institute de învăţământ superior, iar în Ardeal sunt înfiinţate 6 licee noi cu limba de predare maghiară ,3 cu limba de predare germană şi unul cu limba de predare engleză.
Odată cu luna noiembrie a aceluiaşi an, se trece la subordonarea absolută a activităţii de instruire celei de ideologizare forţată, sub deviza “învăţământ- cercetare- producţie”.[69]Un an mai târziu, urmare a măsurilor luate în perioada anterioară, sunt constituite şi echipate peste 2000 de ateliere- şcoală, peste 500 de loturi agricole didactice şi 1700 de gospodării agricole didactice care funcţionau pe principiul fermelor şi CAP-urilor[70].
Plenara C.C. al PCR  din 1973 decide generalizarea treptată, pe o perioadă de trei cincinale, a învăţământului liceal. Liceul e organizat în două trepte- una obligatorie, deschisă tuturor absolvenţilor a opt clase generale prin suprimarea examenului de admitere, şi cea de a doua, pe bază de examen de departajare, în urma căruia, cei care nu obţin o medie de trecere, sunt angajaţi în producţie, putând continua stidiile la seral sau fără frecvenţă. Începând cu această dată, învăţământul românesc are următoarea structură: ciclul primar (clasele I- IV), ciclul gimnazial (clasele V-VIII) şi ciclul liceal cu două trepte –treapta întâi (clasele IX-X) şi treapta a doua (clasele XI-XII pentru liceele de cultură generală şi XI-XIII pentru cele de specialitate).
Cu toată propaganda care susţine învăţământul de masă, măsurile luate în 1976 privind “şcolarizarea tinerilor care nu au terminat şcoala generală[71] arătă că există destule disfuncţionalităţi în procesul de învăţământ, care, din păcate, sunt rezolvate printr-o scădere abruptă a calităţii procesului educativ, odată cu directiva “ lichidării pierderilor şcolare în cursul primar”. Şcolile sunt obligate să raporteze frecvenţa absolută a elevilor la cursuri şi obţinerea calificativelor de absolvire a ciclului primar de către aceştia, indiferent de numărul de absenţe şi de performanţele lor şcolare. Faptul că învăţătorii şi profesorii sunt direct traşi la răspundere şi chiar penalizaţi pentru “neîndeplinirea sarcinilor de serviciu”, duce la strecurarea compromisului în evaluarea tinerilor. Acestea sunt cauzele persistenţei analfabetismului în rândul generaţiilor postdecembriste, deşi documentele de partid clamau încă din anii 80 lichidarea acestuia.
O a doua lovitură dată calităţii învăţământului, o reprezintă desfiinţarea liceelor teoretice în 1977-78 şi transformarea lor în licee industriale. Înfiinţarea claselor de lăcătuşerie, mecanică, mine, electrotehnică, etc. şi introducerea în programa şcolară a materiilor aferente, ca şi mărirea numărului de ore de practică în producţie, duc la micşorarea numărului de ore de cultură generală. Liceele devin astfel o formă “îmbunătăţită” a şcolilor profesionale, singur efortul dascălilor şi conştiinciozitatea elevilor făcând ca educaţia să poată rămâne pe o aşa-zisă linie de plutire. Trebuie remarcat că majoritatea profilelor de învăţământ aparţin sferei masculine a muncii, deşi numărul de eleve înscrise la licee este întotdeauna mai mare decât cel al băieţilor, singura şcoală din Ardeal care rămâne cu un statut aparte fiind Liceul “Ady Sincai” din Cluj, care în 1971 devenise, la iniţiativa profesorului Gheorghe Comănaru,  primul liceu cu program de predare intensivă a limbii engleze- afectat şi el de schimbările de profil, menţine totuşi o linie “feminină” de predare cu discipline precum biblioteconomia, dactilografia sau stenodactilografia, materii care nu se regăsesc în programa altor şcoli. Aceste măsuri sunt dublate de reducerea drastică a numărului de locuri la facultăţile cu profil teoretic din universităţi ( anual câte 20 de locuri per facultate în fiecare centru universitar) în acelaşi timp cu mărirea excesivă a numărului de locuri în politehnici şi institute cu profil aplicativ în vederea obţinerii de “lucrători calificaţi care să deţină diplomă de studii superioare” aşa cum cer directivele de partid. Încă din anul 1975, se aprobă organizarea învăţământului de subingineri pe marile platforme industriale[72]; tot cu acest an debutează seria Decretelor care vor înlocui H.C.M.-urile de aprobare a planurilor de şcolarizare anuale. Se extinde învăţământul de subingineri şi învăţământul pedagogic de 3 ani, prin transformarea Institutului Pedagogic de 3 ani în Institut de Învăţământ Superior[73], şi sunt înfiinţate noi facultăţi. Astfel, în anul 1977, intră în vigoare Nomenclatorul pofilelor şi specializărilor şi o reţea completă cu structura tuturor institutelor din învăţământul superior. Altă lovitură dată învăţământului, de data aceasta celui preuniversitar, este trecerea şcolilor profesionale şi de maiştri în subordinea întreprinderilor economice socialiste de profil, baza materială şi salarizarea personalului muncitor din ateliere pentru pregătirea practică a elevilor din liceele industriale, agroindustriale şi silvice fiind suportate de către aceste întreprinderi. “Împletirea învăţământului cu producţia”, benefică în teorie, devine disfuncţională prin costurile exagerate şi calitatea slabă a practicii.
            La începutul ultimului deceniu al secolului se renunţă la supracentralizare şi se încearcă “depolitizarea”- formulele şi produsele intelectuale ale epocii dovedesc în fapt doar o schimbare de abordare politică, căci este un nonsens a vorbi despre învăţământ în afara politicii unui stat. Prima modificare de suprafaţă a legii care guverna învăţământul se realizează în anul 1990, prin hotărâre de guvern, vidul legislativ determinând o cosmetizare şi absenţa unei legi de sine stătătoare.[74] În condiţiile specifice ale tranziţiei politice, în România există două etape distincte. Noua Constituţie, adoptată în anul 1991, face referiri explicite la dreptul la educaţie şi hotărârile de guvern care stabilesc structura şi organizarea învăţământului, în funcţie de situaţiile nou apărute, la începutul fiecărui an şcolar. Modificările se fac tot la vechea lege din anul 1978, neabrogată. O primă şi urgentă măsură este refacerea structurii sistemului de învăţământ prin revenirea la obligativitatea învăţământului de 8 ani. Primele măsuri au vizat obligativitatea parcurgerii a 8 ani de instruire, desfiinţarea treptelor liceale, reînfiinţarea unităţilor de învăţământ pentru cultele religioase recunoscute de stat, şcolile pentru cele protestante şi neoprotestante constituind chiar o premieră pentru reţeaua unităţilor de învăţământ din ţara noastră. Printr-o hotărâre a guvernului[75], învăţământul superior este restructurat ca durată, prin apariţia colegiilor universitare ca învăţământ superior de 3 ani. Ideea privatizării societăţilor cu capital de stat determină Ministerul Educaţiei să evalueze, protejeze şi consolideze baza materială. Hotărârea de guvern prevede ca să „se restituie unităţilor de învăţământ baza materială deţinută înainte de 1990 (inclusiv internatele şi cantinele şcolare, precum şi atelierele pentru pregătirea practică a elevilor) care a fost preluată, fără plată, de unităţile economice odată cu activitatea de învăţământ şi instruire practică a elevilor“ .
Învăţământul superior intră şi el în atenţia guvernului, care, prin măsuri directe, încearcă noi perspective de dezvoltare şi diversificare a ofertei educaţionale[76]. Deşi ministerul aprobă un număr de locuri bugetate, este instituit accesul la studii superioare pe baza unei taxe pentru cei admişi peste numărul de locuri existent. Apar şi noi specializări atât pentru cel de lungă durată cât şi pentru cel de scurtă durată (reînfiinţarea disciplinelor psihologie şi defectologie; apariţia unor discipline precum managementul afacerilor, marketing, etc.). Sunt înfiinţate primele grădiniţe, şcoli şi universităţi particulare, acestea funcţionând în baza unei reglementări din perioada interbelică.Înfiinţate pe baza Legii 21 din 1924 privind statutul juridic al asociaţiilor şi fundaţiilor,[77] aceste instituţii particulare funcţionează în paralel cu reţeaua instituţională de stat, respectând mai mult sau mai puţin legislaţia din domeniul educaţional. Acreditarea învăţământului universitar particular la finalul lui 1993, determină emiterea unei legi privitoare la regulile şi condiţiile de recunoaştere atât a instituţiilor de învăţământ, cât şi a diplomelor emise de acestea. Această intervenţie extraordinară este necesară datorită exploziei ofertei învăţământului universitar, prin apariţia a peste 70 de universităţi particulare, multe dintre ele sub nivelul unor standarde acceptabile de calitate, care funcţionau forţând prevederile legii referitoare la iniţiativa particulară în sectorul economic şi social. Pentru ca recunoaşterea diplomelor să fie echitabilă şi ca măsură de protecţie socială a cursanţilor de la aceste instituţii particulare, se instituie dreptul absolvenţilor învăţământului particular liceal, postliceal şi superior de a susţine examenul de finalizare a studiilor la unităţi şi instituţii similare din învăţământul de stat.
A doua mare etapă în organizarea învăţământului în noile condiţii politice şi social-economice începe cu anul 1995. În acest an sunt elaborate Legea Învăţământului şi cea privitoare la Statutul Personalului Didactic. Lege organică[78], cea dintâi menţionată reglementează toate problemele învăţământului, având ca principii de bază:” realizarea idealului educaţional, întemeiat pe tradiţiile umaniste, pe valorile democraţiei şi pe aspiraţiile societăţii româneşti şi contribuie la păstrarea identităţii naţionale”; ”dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi creative” (art.3) ;” cultivarea sensibilităţii faţă de problematica umană, faţă de valorile moral-civice, a respectului pentru natura şi mediul înconjurător”; “profesionalizarea tinerei generaţii”(art.4); “ gratuitatea învăţământului de stat”( art.7); organizarea reţelei unităţilor de învăţământ “in concordanţă cu dinamica demografică şi cu necesităţile de formare profesională, actuale şi de perspectivă”(art.10); independenţa faţă de factorul politic şi ideologia politică ( articol special introdus pentru a nu repeta greşelile trecutului), etc.
Ultimul mare pas făcut în reformarea învăţământului este implementarea în România a sistemului de la Bologna. Cadrul legislativ urmăreşte, conform emitentului, ca “educaţia să se alinieze la cerinţele diverselor iniţiative la nivel european, pentru creşterea mobilităţii studenţilor, a şanselor lor pe piaţa muncii, pentru reducerea numărului de specializări universitare şi pentru creşterea participării la programele de masterat şi doctorale[79]. Din 2004 se trece la organizarea învăţământului superior pe 3 cicluri (licenţă, master, doctorat)[80]. Domeniile de studiu (15 domenii generale cu specializările corespunzătoare aplicate tuturor instituţiilor de învăţământ superior de stat şi particulare) sunt regândite şi programele sunt elaborate în concordanţă cu principiile europene[81]. Conform rapoartelor de ţară, începând cu acest an, coordonarea ofertei de programe de studii a instituţiilor româneşti cu cea aparţinând altor sisteme de instruire din spaţiul European,” determină dobândirea (de către student) a unei mai mari mobilităţi între programele oferite de diferite universităţi românesti, în mod similar cu libertatea de mişcare promovată de Comisia Europeană a Ştiinţei şi Tehnologiei dincolo de hotare[82].
Revenind strict la subiectul acestui articol, putem spune că, după 50 de ani, femeile din România, redobândesc, cel puţin teoretic, şanse egale de instruire nu numai cu studenţii bărbaţi din ţară, ci cu tinerii europeni, în programe asemănătoare, adresate de această dată, prin sistemul de burse naţionale şi europene, şi categoriilor nu foarte avute.


[1] Puttkamer, Joachim, Framework of Modernization:Government Legislation and Regulations on Schooling in Transylvania (1780–1914) , în Cultural dimensions of elite formation in Transylvania, Cluj-Napoca, EDRC Foundation, 2008, p. 17
[2] Gál Kelemen, A kolozsvári unitárius kollégium története,1935
[3] Garrisson G., Joseph II et son temps, în Revue des Deux Mondes tom16/ 1846, p.720-74

[4]Klemm,Walter, Geschichte der Pädagogischen Schule im Ursulinenkloster von Hermannstadt, in Siebenbürgische Zeitung, 25 noiembrie 2005

[5] Ibidem, p. 747
[6] Ratio educationis publicae totiusque rei litterariae per Regnum Hungariae et provincias eidem annexas, Budae, 1806
[7] Ibidem, p.28-32
[8] Puttkamer, Joachim,Op. cit., p. 19
[9] Nemes, Robert, Women in the 1848-1849 Hungarian Revolution,în Journal of Women's History,vol 13, nr.3/2001 ,p.193-207
[10] Apărut în Pesti Divatlap la 29 aprilie 1848
[11] Bödy, Paul, Joseph Eötvös and the modernization of Hungary, 1840-1870: a study of ideas of individuality and social pluralism in modern politics, East European Monographs, 1985, p. 77
[12] Puttkamer, Joachim,Op. cit.p.20
[13] Ibidem
[14] The Education Laws of Hungary and the Nationalities, în Scotus Viator (pseud. pt. Seton-Watson), Racial problems in Hungary, London, Archibald Constable et.Co., 1908, pp.205-238
[15] The Law of Nationalities, în Loc. Cit., p.429-431
[17] The Education Laws of Hungary and the Nationalities,în Loc. Cit., pp.235-258
[18] Roşca, Petru, Învăţământul primar ardelean, Bucureşti, 1928, p. 23
[19] The Education Laws of Hungary and the Nationalities,în Loc. Cit., pp.235-258
[21] Károly Böhm, Az ember és világa. I-III. köt., Budapest - Kolozsvár, 1883-1906
[22] Zinger, Marta, în Nemzeti Nőnevelés,Budapest, Franklin,  nr. 3/ martie 1883 , p 214-221
[23] Felmeri, Lajos, în Nemzeti Nőnevelés,Budapest, Franklin,  nr. 1/ ianuarie1883, p.1-3
[24] Judit Acsády, Remarks on the History of Hungarian Feminism, în Hungarian Studies Review Special Volume: Women and Hungary ,1999, publicat online
[25] Szuppan, Vlimos, A leányok középfokú oktatásának reformja, tekintettel a nők egyetemi képzésére , Budapest, Nyomatott Fritz Armin Konyvnyomdajaban,1896
[26] Számtan a felsőbb leányiskolák és polgári leányiskolák számára.  1888; Rajzoló mértan. Felsőbb leányiskolák 1. és 2. oszt. és polgári iskolák 1-3. oszt. számára. 1890 ; Bevezetés a természetrajzba. Felsőbb leányiskolák I. oszt. számára. 1901; Számtan és algebra a leányközépiskolák számára 1920; Számtan a leányközépiskolák számára 1922; Számtan és mértan polgári és felsőbb leányiskolák számára 1925
[27] Roşca, Petru, Învăţământul primar ardelean, Bucureşti, 1928, p. 55
[28] Consiliul Dirigent, Resortul Cultelor şi Instrucţiunii publice, Decret 13.869/1919 privitor la reorganizarea învăţământului primar, Sibiu, Tip. Carpaţii, 1919
[29] Regatul României,Resortul Cultelor şi Instrucţiunii publice, Programa analitică pentru şcoalele primare de sub autoritatea Consiliului Dirigent, Sibiu, 1919
[30] Programa analitică a examenelor de capacitate ce se trec cu ocaziunea cursurilor pentru pregătirea de profesori şi la comisia interioară pentru examinarea candidaţilor de profesori secundari în Cluj, Cluj, Institutul de Arte grafice Ardealul, 1920
[31] A se vedea în acest sens anuarele şcolilor de fete din Sibiu, Blaj sau Gherla pentru perioada 1919-1923
[32] Monitorul Oficial nr. 161, 26 iulie 1924, p. 8602-8629
[33] Ibidem, p. 8603
[34] Ibidem
18 Învăţământul normal-primar .Scopul şi organizarea lui, p.8620

[36] Revizoratul şcolar al judeţului Alba de Jos, Ordinul 2145, în Amicul Şcoalei, Aiud, Anul I, Nr.21/17 sept. 1925
[37] Legea asupra învăţământului particular prin care se stabilesc scopul şi categoriile de şcoli particulare, administrarea şi funcţionarea acestora, limba de predare etc., în Monitorul Oficial nr. 283 /22 decembrie 1925; Colecţia Hamangiu, Codul general al României, legi şi regulamente, vol. IX-XII, 1922-1926, Bucureşti, 1926, pag. 582-583, 585-587
[38] Decret de promulgare Nr. 1.443 din 20 Aprilie 1932, în  Monitorul Oficial Nr. 96 /22 aprilie 1932

[39] Legea pentru modificarea art. 27 din legea de organizare a Ministerului Instrucţiunii, al cultelor şi Artelor (relativ la consiliul permanent), în Monitorul Oficial, 105/ 8 mai 1934    
[40] DJAN Sibiu, Fond 439, Dosare 43-45, Comisariatul Munţilor Apuseni: corespondenţă, cereri, procese verbale referitoare la învăţământ, www.arhivelenationale.ro
[41] Legea pentru organizarea şi funcţionarea învăţământului primar şi normal primar, în Monitorul Oficial, 26 mai 1939
[42] Decretul nr.175 / 2 august 1948.Preambul, în Monitorul Oficial,, partea I-a, anul CXVI, nr.176/ 2 august 1948
[43] Articolul 35 al Decretului nr.175 / 2 august 1948:” Toate şcolileconfesionale sau particulare de orice fel devin şcoli de stat”,  în Monitorul Oficial,, partea I-a, anul CXVI, nr.176/ 2 august 1948
[44] Vasilichi Gheorghe (Ministru al învăţământului), Discurs la Consfătuirea naţională a inspectorilor şcolari, în Scânteia, 8 august 1948, p.1
[45] Apud Heller, Michelle, La machine et les rouages. La formation de l ‘home sovietique, Paris, Calmann-Levy, 1985, p.180
[46] „... cu începere din clasa a IV-a elementară se va preda obligatoriu limba rusă.“, Decretului nr.175 / 2 august 1948:, articolul 6 , în Monitorul Oficial, partea I-a, anul CXVI, nr.176/ 2 august 1948
[47] Monitorul Oficial, partea I-a, anul CXVI, nr.177/ 3 august 1948, pp.6322-6326
[48] Referat asupra situaţiei cadrelor didactice, apud Berciu, Adina, O istorie a Universităţii Bucureşti (1864-2004), Bucureşti, Ed. Universităţii, 2004,p.280
[49] Referat al Ministerului Învăţământului 1950, apud Berciu, Adina, Op.cit ,p.279
[50] Doboş, Dan, Ingerinţe în viaţa universitară românească, 1944-1964, în Arhivele totalitarismului, anul II, nr.4, 1994,p. 30
[51] Decretul nr. 297/1948, publicat în Monitorul Oficial nr. 252 din 29 octombrie 1948,prin care, la Bucureşti, Iaşi şi Cluj, se înfiinţau trei şcoli juridice cu durata de şcolarizare de un an
[52] Monitorul Oficial, partea I-a, anul CXVI, nr.293 / 29 octombrie1948, pp.7812-7815
[53] Legea nr. 486 /1944 privitoare la purificarea administraţiilor publice, în Monitorul Oficial 216/ 19 septembrie 1944; Decretul nr. 594 în Monitorul Oficial 877/ 24 noiembrie 1944; Legea nr. 217 privind purificarea administraţiilor publice şi institutelor de învăţământ, în Monitorul Oficial 74/ 30 martie 1945, etc.
[54] Monitorul Oficial, partea I-a, anul CXV, nr.112 / 27 mai1947, pp.6812-6815
[55]Articolul 51:” Bunurile mobile şi imobile folosite cu orice titlu de instituţiile şcolare de orice grad şi categorie, precum şi ale oricãror instituţii culturale şi ştiinţifice administrate sau dependente de Ministerul Învãţãmântului Public, sunt proprietatea Statului şi sunt date în folosinţa Ministerului Învãţãmântului Public. De asemeni, bunurile fostei administraţii a Casei Şcoalelor şi a Culturii Poporului trec în proprietatea Statului şi sunt date în folosinţa Ministerului Învăţământului Public, care le poate da orice destinaţie, indiferent de destinaţia ce le-a fost fixatã prin actele de donaţie sau testare.  Mutatiunile privind dreptul de proprietate şi folosinţă vor fi fãcute de instanţele competente la cererea Ministerului Învăţământului Public.”
[56] Expunere de motive, în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[57] Titlul III- Învăţământul preşcolar, articolele 17- 23, în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[58] Gradiniţa de copii este condusă de o directoare, care, împreună cu educatoarele, organizează şi controlează întreaga activitate educativă şi gospodarească a unităţii. Directoarea, în conformitate cu normele legale, răspunde şi de activitatea căminului de copii organizat pe lîngã gradinită”(articolul 23), în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[59] Articolul 36, Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[60] Capitolul II, art.153-155,în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[61] Articolul 160, în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[62] Articolul 197, în Legea nr. 11 di 13 mai 1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România, în Buletinul Oficial , nr.62 / 13 mai 1968
[63] Expunere de motive, în Decretul nr.121/1970 pentru înfiinţarea Academiei de Ştiinţe sociale şi politice a RSR, în Buletinul oficial nr 22/18 martie 1970,p.1
[64] Statutul A.S.S.P. a Republicii Socialiste România, Bucureşti, Ed. Politică, 1970, p.1
[65] Decretul nr.121/1970 pentru înfiinţarea Academiei de Ştiinţe sociale şi politice a RSR, în Buletinul oficial nr 22/18 martie 1970,p.1
[66] Buletinul oficial, partea I, nr. l21/1970
[67] Decret de înfiinţare a A.P.P.S., articolul 2, în Buletinul oficial, partea I, nr. l21/1970
[68] Decizia era luată în conformitate cu Hotărârea Plenarei C.C. al PCR din 29 noiembrie-1 decembrie 1967
[69] Programul PCR privind îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general de cunoştinţe şi educarea socialistă a maselor, Bucureşti, Editura Politică, 1971
[70] Achim, Petre, Învăţământul românesc la performanţe maxime, în Scânteia, An XXVII, nr.2214, p. 3
[71] Ministerul Educaţiei şi Învăţământului, Studiu privind creşterea nivelului de pregătire al elevilor şi lichidarea repetenţiei în ciclul primar, 5 ianuarie 1976
[72]  H.C.M. nr. 491 din 28 mai 1975
[73] Decretul Consiliului de Stat 209/12 iulie 1977
[74] Acest prim act normativ a avut numărul 521 din 12 mai 1990 cu denumirea„Hotărâre privind organizarea şi funcţionarea învăţământului în România în anul şcolar (universitar) 1990/1991”.
[75] H.G. nr.461/30-06-1991 privind organizarea şi funcţionarea învăţământului în România în anul şcolar (universitar) 1991/1992, în  Monitorul Oficial, nr. 157/ 25 iulie 1991
[76]H.G. nr.283 din 21 iunie 1993, în Monitorul Oficial nr.171 /22 iulie 1993
[77]În  Monitorul Oficial nr.27 /6 februarie 1924
[78] Legea nr. 84/1995 - Legea invăţământului (republicată în Monitorul Oficial nr. 606 /10 decembrie 1999)
[79] Preambul la Legea nr. 288 din 24 iunie 2004 privind organizarea studiilor universitare, în Monitorul Oficial nr. 614 / 7 iulie 2004
[80]Art.2,în Loc.cit.
[81] H.G.1175din 06/09/2006 privind organizarea studiilor universitare de licenţă, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 769/ 11septembrie2006
[82] Informaţii despre sistemul de învăţământ superior, în RNT 2006, RNT 2007; RNT 2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu