joi, 12 septembrie 2013

IDEALUL EDUCAŢIEI FEMININE ÎN TRANSILVANIA LA MIJLOCUL SECOLULUI XIX




IDEALUL EDUCAŢIEI FEMININE ÎN TRANSILVANIA LA  MIJLOCUL SECOLULUI XIX

Statutul femeii în Ardealul secolului XIX este considerat ca auxiliar, chiar dacă e activ. Textele de factură normativă apărute pe tot parcursul secolului subliniază rolul mamei în educarea spiritului fetelor, modelul maternal (pilda) şi experienţa cotidiană dobândită în prejma mamei reprezentând „şcoala muncii”, cu un rol esenţial în construcţia sinelui. Educaţia cultă (obţinută prin şcoală şi biserică) trebuie să vină, în cazul fetelor,ca o continuare firească a celei familiale.
Pedagogia transilvăneană, puternic influenţată de condiţiile politice de aici, consideră că activitatea dascălilor  şi conţinutul învăţământului destinat tinerelor trebuie puse pe o bază cu un dublu caracter: practic- datorită menirii lor de gospodine şi naţional- datorită menirii lorde mame, păstrătoare şi transmiţătoare ale valorilor culturale specifice poporului.
George Bariţ[1], istoric şi publicist, efectuează, între 1820-1824, studiile primare la şcoala unitariană din Trascău Alba. Urmează gimnaziul şi liceul la Blaj şi Cluj, înscriindu-se în 1831 la Facultatea de Teologie la Blaj, unde studiază până în  1835. A fost ales preşedinte al Asociaţiunii pentru literature română şi cultura poporului român din Transilvania şi al Academiei Române. Scrierile sale sociologice şi pedagogice:”Şcoalele elementare din Francia”,”Despre educaţiunea femeilor”, “Instrucţiunea publică şi educaţiunea în Ungaria şi Transilvania” apar între 1868 şi 1885 în revista “Transilvania”. Cunoscător în detaliu al situaţiei şcolilor româneşti din Ardeal, militant activ pentru emanciparea de orice tip, depăşind de multe ori mentalitatea veacului său, urmăreşte în scrierile sale patru linii directoare : necesitatea înfiinţării a cât mai multe şcoli româneşti în Transilvania, formarea învăţătorilor în şcoli pedagogice româneşti, editarea bibliografiei pedagogice şi a manualelor şcolare în limba naţională şi instruirea femeilor ca factor de căpătâi în realizarea emancipării sociale şi politice a românilor. Spre deosebire de alţi teoreticieni ai pedagogiei româneşti, Bariţ îşi fundamentează aserţiunile pe studii sociologice extinse şi pe statistici detaliate privind şcolile, profesorii şi elevii,[2] personal întocmite. Cercetările sale privesc nu doar românii din Transilvania, ci şi situaţia şcolilor germane şi maghiare de aici, ca şi sistemele educaţionale din Muntenia şi Moldova.
            Etapele vieţii lui G. Bariţiu, se succed în acompaniamentul pasiunii pentru şcoală şi educaţie, strâns legate de destinul său de părinte. Pornind de la această calitate a sa, Bariţ este primul teoretician al emancipării femeii prin educaţie. Aceasta nu e privită ca mijloc de formare a acesteia pentru rolul hărăzit de societate, ci ca instrument de afirmare a personalităţii fiecăreia, în funcţie de propriile aspiraţii. Autorul insistă asupra ”stării de viaţă” pe care şi-o doreşte fiecare elevă şi a “datoriilor părinţilor şi învăţătorilor asupra creşterii tinerelor”şi “a privighea deosebit cum se desvolvesc puterile pruncilor şi copilelor şi spre ce au aplecare mai multă, ca nu cumva să-i pregătească la o stare a vieţei, cu care să fie nemulţumiţi până la mormânt”.[3]
            Una din marile preocupări ale lui G.Bariţiu, realizată în cadrul „Asociaţiunii”, a fost înfiinţarea unei şcoli gimnaziale de fete, idee pe care a urmărit-o încă de la începuturile activităţii sale didactice şi asupra căreia a revenit adeseori. După numeroase încercări neizbutite, vechea iniţiativă a secretarului a fost reluată în anul 1877, la Adunarea de la Sighişoara propunându-se înfiinţarea la Sibiu a unei şcoli şi a unui internat de fete. La un deceniu distanţă, la 15 septembrie 1886, a fost înfăptuită această dorinţă a româncelor din Ardeal, deschiderea primei şcoli civile de fete cu internat a Asociaţiunii transilvane.
            După cum afirma Vasile Bologa, Bariţ a fost “cel mai înfocat apostol” al ideii de educare a femeilor – dovadă, drept recunoştinţă, în ultimii ani ai vieţii, când a decis să se retragă din viaţa politică şi publicistică, a fost propus şi a acceptat funcţia de prezident şi delegat la Şcoala civilă de fete din Sibiu, unde s-a dedicat în totalitate studiilor sale istorice.
Simion Bărnuţiu[4], fruntaş al revoluţiei de la 1848, profesor de sintaxă şi istorie la gimnaziul din Blaj, studiază dreptul şi filosofia la Viena şi Pavia, unde obţine doctoratul. Se stabileşte în 1855 în Moldova, devenind , în 1860, profesor la Universitatea din Iaşi.
Bărnuţiu e printre primii autori români care se opresc asupra necesităţii şi modalităţilor de educare a femeilor . Pedagogia[5]  sa, influenţată de părerile asupra educaţiei fetelor ale lui J.J.Rousseau care afirma:” Să fim drepţi cu femeile; pricina dezordinii lor este nu atât în ele însele, cât în proastele noastre instituţii[6] şi de ceea ce se poate numi „respectul faţă de femei”, derivat din filosofia lui Immanuel Kant[7], priveşte femeia ca şi categorie care trebuie să îşi reducă prin educaţie dorinţa naturală de dominaţie, orgoliul prin neeconomisirea virtuţii, îndeplinind datoria faţă de sine însăşi prin obţinerea respectului absolut, cel moral. Discursul său e tributar curentelor la modă în epocă, pietismul şi filantropismul, oprindu-se asupra necesităţii atragerii fetelor în procesul de instruire ca şi condiţie de neocolit în realizarea progresului moral al societăţii. Adept al educaţiei combinate familie-şcoală, cere mamelor să deştepte în copii bunăvoinţa faţă de oameni, sentiment care, prin mijlocirea şcolii, se transformă în patriotism:”Educarea feteloru s-ar cade se fia cu totulu domestica, mamele sunt chiamate dela natura şi însărcinate ca se de tota educaţiunea feteloru loru”.[8]Educarea fetelor în şcoală trebuie să urmeze strict necesităţile vieţii practice, fără încărcări inutile, iar programele şcolare pe materii, e necesar a fi concepute conform finalităţii dorite de societate, orice deviere de la această linie directoare avînd „efepte periculose” pentru femei căci „subjugă fantasia celoru nepreceputi, carii-şi pierdu şi banii şi morii cei simpli naţiunali”.[9]
Bun cunoscător al situaţiei existente în şcolile săteşti, Bărnuţiu se pronunţă pentru coeducaţia copiilor” în aceste scole şi cunoscinţele sunt comuni, cari se cuvene a se da băieţiloru şi feteloru”; doar în cazul în care şcoala are angajate învăţătoare” fetele potu se remanie mai indelungu la una inveţiatoria, carea le va deprende la lucrulu de mână şi la economia domestica[10].
Scrierile mai sus comentate aparţin stadiului pedagogiei clasice transilvănene, influenţată de cea germană, dependentă de filosofie, a cărei problemă centrală este idealul educaţiei, fără a încerca însă a pune semnul egalităţii între sexe şi care rezumă suma cunoştinţelor dobândite prin şcoală la atribuţiile „naturale” ale fiecărui gen.


[1] Pantazi, Radu , Viața și ideile lui G. Barițiu, studiu și antologie, București, Edituraştiinţifică,1964
[2] Bariţ,George, Date statistice,în Gazeta de Transilvania,5/1865
[3] Bariţ,George, Despre educaţiunea femeilor, în Transilvania,3/1869
[4] Pantazi, Radu , Simion Bărnuțiu. Opera și gândirea, București, Edituraştiinţifică,1967
[5] Bărnuţiu Simion, Pedagogia, Tiparul Tribunei Române, Iaşi,1870
[6] Rousseau,J.J., Noua Eloisă,1761
[7] Kant, Immanuel, Principiile metafizice ale teoriei virtuţii,1797
[8] Bărnuţiu, Simion,Op.cit., p.311
[9] Ibidem
[10] Idem,p.304

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu